הערכת שיעורי התמותה בעקבות גישה פולשנית לטיפול ב-NSTE-ACS (מתוך כנס ה-ESC)

במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology) הוצגו ממצאי מחקר RITA-3, מהם עולה קשר בין שיעורי התמותה של חולים עם NSTE-ACS (Non-ST-segment Elevation Acute Coronary Syndrome) לאחר עשר שנים ובין מספר משתנים, כאשר היתרון ההישרדותי לגישה פולשנית מוקדמת שזוהה לאחר חמש שנים מוגבל לחולים בסיכון גבוה וקטן מעט במהלך עשר שנות מעקב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים אקראיים בחולים עם NSTE-ACS הוכיחו כי גישה פולשנית מוקדמת מפחיתה את שיעורי אנגינה רפרקטורית ותמותה או אוטם שריר הלב במהלך חמש שנים, בפרט בחולים בסיכון איסכמי גבוה מלכתחילה. במחקר RITA-3 גישה פולשנית מוקדמת לוותה גם בשיעורי תמותה נמוכים יותר לאחר חמש שנים. במחקר הנוכחי מדווחים החוקרים על המשך המעקב אחר החולים שלקחו חלק במחקר RITA-3 לאחר עשר שנים, עם הערכת ההשפעה של הסיכון הבסיסי על התמותה בטווח הארוך.

בתקופה שבין נובמבר 1997 ועד אוקטובר 2001, 1,810 חולים עם NSTE-ACS חולקו באקראי בתוך 48 שעות מאירוע ראשוני של כאב לבבי, לטיפול שגרתי פולשני מוקדם או לגישות פולשניות נבחרות. החולים שחולקו לטיפול פולשני מוקדם באופן שגרתי עברו אנגיוגרפיה כלילית בתוך 72 שעות ואלו שחולקו לגישה פולשנית סלקטיבית עברו רק אנגיוגרפיה כלילית במקרה של הישנות או הימשכות איסכמיה של שריר הלב.

החוקרים מדווחים כי המאפיינים הבסיסיים היו תואמים היטב בשתי הקבוצות. לאחר עשר שנים תועדו 225 מקרי תמותה (25.1%) בקבוצת הטיפול המוקדם השגרתי, לעומת 232 מקרי תמותה (25.4%) בקבוצת הטיפול הפולשני הסלקטיבי (P=0.94). שיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם היו דומים בשתי הקבוצות (135 מקרי תמותה [15.1%] לעומת 147 מקרי תמותה [16.1%], P=0.65). המשתנים הבסיסיים שהיו קשורים באופן בלתי-תלוי עם סך שיעורי התמותה כללו גיל, מגדר, טיפול במשתני לולאה, קצב לב, עישון בהווה, סוכרת, אוטם קודם של שריר הלב ושינויי מקטע ST. מודל לניבוי שהתבסס על משתנים אלו הדגים יכולת הבחנה טובה.

בחולים בקטגורית סיכון בשליש התחתון תועד סיכון של 13.4% לתמותה לאחר עשר שנים, זאת בהשוואה לסיכון של 58.0% באלו בשליש העליון. בקטגורית הסיכון בשליש העליון (14% מכלל המשתתפים במחקר), היתרון לגישה פולשנית מוקדמת שגרתית פחת לאחר למעלה מחמש שנים, ובסיכומו של דבר לא הייתה עדות לאינטראקציה.

על-בסיס ממצאי המחקר, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת גישות ההתערבות בחולים עם NSTE-ACS.

מתוך כנס ה-ESC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה