שיעורי היענות גבוהים יותר לטיפול ברב-כדור בקרב חולים לאחר אוטם שריר הלב (J Am Coll Cardiol)

מתוצאות מחקר FOCUS (Fixed Dose Combination Drug for Secondary Cardiovascular Prevention) בחולים ששרדו אוטם שריר הלב עולים חמישה גורמים עיקריים המנבאים פספוס כדורים או הפסקת טיפול תרופתי. מהנתונים עולה עוד כי נטילת שילוב במינון קבוע של Aspirin/Simvastatin/Ramipril מעלה את הסיכויים להיענות מלאה לטיפול תרופתי. עם זאת, רק מחצית מהחולים הקפידו על נטילת הטיפול בתום המחקר לאחר תשעה חודשים.

במחקר FOCUS בחנו החוקרים רב-כדור (Polypill) הכולל אספירין במינון 100 מ”ג, סימבסטטין במינון 40 מ”ג ורמיפריל במינון 2.5, 5 או 10 מ”ג, המאושר לשימוש ב-11 מדינות, כולל ספרד, רומניה, שבדיה, יוון, מקסיקו ומדינות במרכז אמריקה.

השלב הראשון של המחקר כלל 2,118 חולים בגילאי 40 שנים ומעלה (גיל ממוצע של 64 שנים) עם היסטוריה של אוטם שריר הלב ב-64 אתרים, בין השנים 2011-2014. הזמן הממוצע שחלף מהאירוע הלבבי עמד על 3.5 שנים.

בתחילת המחקר הם נטלו בממוצע 7.2 כדורים ביום, כאשר 95% מהמשתתפים טופלו באספירין, 96% בסטטינים, 87% בחסמי ביתא ו-68% במעכבי ACE. עם זאת, לאחר תשעה חודשים, שיעורי ההיענות עמדו על 45.5% בלבד (כלומר, לא שכחו לקחת כדור מעולם, לא פספסו מנת טיפול, לא הפסיקו טיפול כאשר חשו טוב או רע).

בקרב מעשנים בהווה, אלו בעלי אורח חיים סדנטרי, אלו שאינם יודעים קרוא וכתוב, אלו שטופלו ע”י רופא משפחה (ולא ע”י קרדיולוג) ואלו שנטלו למעלה מעשר תרופות ביום, תועד סיכון מוגבר לחוסר היענות.

בשלב השני של המחקר, 695 חולים מהשלב הראשון חולקו באקראי לטיפול ברב-כדור או במרכיבים הנפרדים. בשתי הקבוצות התרופות ניתנו ללא עלות עם תכנית מעקב דומה.

החוקרים מדווחים כי בנוכחות דיכאון, בחולים בגילאי 40-50 שנים או באלו עם משטר טיפול מורכב (כולל תרופות הדורשות הזרקה), שיעורי ההיענות הצפויים נמוכים, בעוד שתמיכה חברתית טובה וכיסוי ביטוחי טוב יותר מנבאים היענות טובה יותר לטיפול.

שיעורי ההיענות בקרב המטופלים ברב-כדור היו גבוהים יותר. כמחצית מהמשתתפים שטופלו ברב-כדור (50.8%) לעומת מטופלים בשלוש תרופות נפרדות (41%) הקפידו על הטיפול בתום המחקר לאחר תשעה חודשים.

מהנתונים עולה עוד כי למרות היענות יחסית נמוכה לאחר אוטם שריר הלב, הטיפול ברב-כדור מביא לשיפור ההיענות. עדיין אין נתונים בנוגע לירידה בשיעור האירועים בעקבות שיפור זה בהרגלי הטיפול. לא זוהו הבדלים במדדי לחץ דם סיסטולי, רמת LDL ממוצעת, תופעות לוואי חמורות או שיעורי תמותה.

J Am Coll Cardiol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה