האם ניתן להפסיק את הטיפול בתרופות לאי-ספיקת לב לאחר טיפול כימותרפי בעל רעילות לבבית? (מתוך כנס ה-HFSA)

חלק מהחולים ששרדו מחלות ממאירות וטופלו במעכבי ACE, חסמי ביתא, או תרופות אחרות לטיפול באי-ספיקת לב במטרה לטפל או למנוע רעילות לבבית על-רקע טיפול כימותרפי, אינם נדרשים להמשך הטיפול לעד כפי שמומלץ כיום, במידה ואין צורך בטיפול זה מסיבות אחרות, כך עולה מתוצאות מחקר קטן, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-HFSA (Heart Failure Society of America).

לאחר פרוטוקול שפותח למטרה זו, 15 חולים עם מדד תפקודי בדרגה 1 לפי NYHA ומקטע פליטה תקין של חדר שמאל במשך לפחות שישה חודשים לאחר טיפול במעכבי רנין-אנגיוטנסין נגמלו מהתרופות לאי-ספיקת לב, ללא עדות לירידה במקטע הפליטה של חדר שמאל לערכים נמוכים מ-50% בטווח הקצר או לאחר שישה חודשים.

החולים היו במעקב ולא תועדה הידרדרות לפי רמות טרופונין או BNP וללא שינוי במדדי מתיחה של השריר לפי בדיקות אקו-לב. כמו כן, כל 12 החולים שנותרו במעקב לאחר 6 חודשים היו א-תסמיניים לחלוטין.

מבין שלושה חולים שלא השלימו את ששת חודשי המעקב, שניים פרשו מהמחקר מסיבות אישיות שאינן נוגעות למצבם הבריאותי ואחד בחר לפרוש בשל עליה בקצב הלב לאחר הפסקת הטיפול בחסמי ביתא.

החוקרים מדגישים כי הגישה הנ”ל מתאימה רק לחולים נבחרים ששרדו מחלות ממאירות, שנטלו תרופות כימותרפיות בעלות רעילות לבבית. למרות שהמחקר כלל חולים עד גיל 80 שנים, החוקרים הקפידו לא לכלול חולים עם יתר לחץ דם, מחלה כלילית, סוכרת, הפרעות קצב, או גורמים מוכרים אחרים למחלות שריר הלב, או מצבים אחרים שאינם מאפשרים להפסיק את הטיפול בחסמי ביתא, מעכבי ACE או ARB. כמו כן, לא נכללו במחקר חולים עם תסמיני אי-ספיקת לב בתחילת המחקר.

הממאירויות של החולים שלקחו חלק במחקר, שכללו בעיקר ממאירויות של השד, אך מקרה אחד של לויקמיה, טופלו בהצלחה ב-Cyclophosphamide או Trastuzumab (הרצפטין) או ב-Doxorubicin tu Epirubicin. כל המשתתפים שהוכנסו למחקר נטלו טיפול בחסמי ביתא; שניים נטלו גם מעכבי ACE ו-ARB, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי במידה והחולה נוטל טיפול בחסמי ביתא בלבד, הפסקת הטיפול מבוצעת ע”י הפחתת מינון הטיפול במחצית, המתנה במשך כשבוע, ולאחר מכן הפסקת הטיפול התרופתי. מינון הטיפול מוחזר בכל שלב במידה ולחץ הדם עולה מעל 140/90 מ”מ כספית או קצב הלב עולה מעבר ל-110 פעימות לדקה.

במידה והחולה מטופל במעכבי ACE או ARB בלבד, הפסקת הטיפול מבוצעת ע”י הפחתת מינון הטיפול במחצית, כל עוד לחץ הדם נותר מתחת ל-140/90 מ”מ כספית, ולאחר שבוע הפסקת הטיפול.

בחולים הנוטלים חסמי ביתא ומעכבי ACE או ARB יש תחילה להשלים את הצעדים המפורטים לעיל, במידה ולחץ הדם נותר מתחת ל-140/90 מ”מ כספית, ניתן לפי הפרוטוקול להפסיק את הטיפול בחסמי ביתא.

מתוך כנס ה- Heart Failure Society of America

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה