טיפול בתרופות היפנוטיות ו-SSRI מעלה את הסיכון לשברים (מתוך הכנס השנתי מטעם ASBMR)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול בתרופות היפנוטיות לנדודי שינה וטיפול בתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) מלווה בסיכון מוגבר לשברי ירך ושברים על-רקע אוסטיאופורוזיס בנשים וגברים מבוגרים, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים לשברים לפי מדד FRAX.

לדברי החוקרים, למרות שמדד FRAX לוקח בחשבון רק טיפול בגלוקוקורטיקואידים כגורם סיכון תרופתי, מהממצאים עולה חשיבות הטיפול בשתי משפחות תרופות נוספות.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר שכלל קרוב ל-129,000 מבוגרים, עם נתונים אודות גילף מין, גובה, משקל ופציעות על-רקע נפילות, עם מעקב שכלל למעלה מ-80,000 שנות-מטופל.

מהנתונים עולה כי 15,299 חולים אובחנו עם פציעות על-רקע נפילה, 6,730 אובחנו עם שבר אוסטיאופורוטי ו-2,557 אובחנו עם שבר ירך. בנוסף, ב-40.9% מהחולים עם פציעות אלו הייתה היסטוריה של נפילה קודמת.

בסיכומו של דבר, 17.4% מהמשתתפים נטלו טיפול ב-SSRI ו-19% נטלו תרופות היפנוטיות.

מהנתונים עולה קשר משמעותי בין השימוש בתרופות היפנוטיות ו-SSRI ובין שכיחות פציעות על-רקע נפילות (50.7% עם טיפול ב-SSRI לעומת 38.8% ללא טיפול בתרופות אלו; 45% עם תרופות היפנוטיות לעומת 40% ללא תרופות היפנוטיות, P<0.001 בשני המקרים).

השיעורים היו דומים עם שברים אוסטיאופורוטיים (22.4% עם SSRI ו-15.2% ללא SSRI; 19.5% עם תרופות היפנוטיות לעומת 15.7% ללא תרופות אלו, p<0.001 בשני המקרים).

שיעורי ההיארעות של שברי ירך עמדו על 2.3% בקרב מטופלים בתרופות ממשפחת SSRI, לעומת 1.9% מאלו שלא נטלו את הטיפול הנ”ל ו-2.2% בקרב אלו שנטלו תרופות היפנוטיות לעומת 1.9% מאלו שלא נטלו תרופות היפנוטיות (p<0.001).

מניתוח נוסף שלקח בחשבון גורמי סיכון במדד FRAX, החוקרים זיהו כי הסיכון המוגבר לשברי ירך עמד על 30% בקרב מטופלים בתרופות ממשפחת SSRI ועל 21% בקרב אלו שטופלו בתרופות היפנוטיות.

מהממצאים עולה כי הן תרופות היפנוטיות והן תרופות ממשפחת SSRI עלולות להוביל לעליה בסיכון לשברים עקב סיכון מוגברל נפילות. חשוב לקחת בחשבון את הסיכונים הללו כאשר שוקלים צעדים להפחתת הסיכוי לשברים בנשים וגברים מבוגרים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ASBMR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה