החשיבות הפרוגנוסטית של בדיקת PET-CT לאחר טיפול קו-ראשון בלימפומה פוליקולארית (The Lancet Haematology)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Lancet Hematology, עולה כי בדיקת PET-CT עדיפה על בדיקת CT עם חומר ניגוד בהערכת התגובה לטיפול בלימפומה פוליקולארית ועשויה לסייע בקבלת החלטות על התאמת הטיפול בחולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הוכיחו את חשיבות בדיקת FDG PET-CT (18F Fluorodexoyglucose Positron Emission Tomography-Computed Tomography) להערכת התגובה לאחר טיפול קו-ראשון בלימפומה פוליקולארית. כעת הם בחנו את השימוש במדד 5PS (5-point Deauville Scale, מדד המשמש להערכת קליטת FDG בבדיקת PET) במדגם גדול של חולים משלושה מחקרים, במטרה לקבוע את הקורלציה בין הממצאים בבדיקת PET לאחר טיפול אינדוקציה ובין ההישרדות של חולים עם לימפומה פוליקולארית.

החוקרים התבססו על נתונים משלושה מחקרים פרוספקטיביים רב-מרכזיים להערכת טיפול קו-ראשון בחולים עם לימפומה פוליקולארית (מחקר PRIMA, מחקר PET-Folliculaire ומחקר Fondazione Italiana Linfomi FOLL05). כל החולים שנכללו בסקירה קיבלו לפחות שישה מחזורי טיפול ב-Rituximab וכימותרפיה לפני הערכת התגובה לטיפול באמצעות בדיקת CT עם חומר ניגוד ובדיקות PET במינון נמוך. החוקרים כללו רק חולים שהשלימו בדיקת PET בתוך שלושה חודשים מהמנה האחרונה של Rituximab.

תוצאי הסיום העיקריים כללו את שיעורי ההישרדות ללא התקדמות ושיעורי ההישרדות הכוללים לפי מדד 5PS בבדיקת PET לאחר טיפול אינדוקציה (כלומר, תוצאה חיובית הוגדרה כמדד של 4 נקודות ומעלה ותוצאה שלילית הוגדרה כמדד נמוך מארבע נקודות).

בתקופה שבין 24 בדצמבר, 2004 ועד 22 בספטמבר, 2010, סך כולל של 439 חולים בשלושת המחקרים השלימו בדיקת PET, 246 מהם עברו סקירה מרכזית להערכת הנתונים לאחר אינדוקציה. ב-17% מבין 246 החולים התקבלה תוצאה חיובית בבדיקת PET לאחר אינדוקציה לפי ערך הסף של ארבע נקודות במדד 5PS. עם חציון מעקב של 54.8 חודשים, יחס הסיכון להישרדות ללא-התקדמות בחולים עם תוצאה חיובית בבדיקת PET לעומת אלו עם תוצאה שלילית בבדיקה עמד על 3.9 (p<0.0001) ויחס הסיכון לשיעורי ההישרדות הכוללים עמד על 6.7 (p=0.0002).

בחולים עם תוצאה חיובית בבדיקת PET, ב-23.2% מהחולים לא תועדה התקדמות של המחלה לאחר ארבע שנים, זאת בהשוואה ל-63.4% מהחולים עם תוצאה שלילית בבדיקת PET (p<0.0001); שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר ארבע שנים עמדו על 87.2% לעומת 97.1%, בהתאמה (p<0.0001). יכולת ניבוי הישרדות ללא-התקדמות של בדיקת CT קונבנציונאלית הייתה נמוכה (יחס סיכון של 1.7, P=0.017).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי בדיקת PET-CT עדיפה על בדיקת CT עם חומר ניגוד בהערכת התגובה לטיפול בחולים עם לימפומה פוליקולארית.

The Lancet Haematology, Volume 1, Issue 1, Pages e17 – e27, October 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה