TOFACITINIB , ( קסלג’נז) , תרופה חדשה לטיפול בדלקת מפרקים שיגרונית, הראשונה במתן פומי, אושרה בישראל (הודעת פייזר)

הודעת חברת פייזר

משרד הבריאות אישר לשימוש בישראל את  TOFACITINIB (קסלג’נז – XELJANZ), תרופה חדשה של פייזר לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית. קסלג’נז היא התרופה הראשונה לטיפול במחלה שפועלת במנגנון חדש ונלקחת בבליעה ולא באמצעות עירוי או זריקות, דבר המבטיח נוחות גבוהה למטופל. בשונה מהטיפולים האחרים לדלקת מפרקים שיגרונית, המכוונים אל מטרות חוץ-תאיות, קסלג’נז הינה מקבוצת התרופות החדשות המבוססות על מולקולות קטנות מכווננות והיא מטפלת בדלקת במסלולים התוך-תאיים.

כידוע, דלקת מפרקים שיגרונית הנה מחלה אוטואימונית דלקתית כרונית, שבה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את המפרקים ורקמות נוספות כדוגמת כלי דם ושרירים. הדלקת מאופיינת בנוקשות,  בנפיחות ובכאבים עזים במפרקים הנגועים, עד כדי עיוות בלתי הפיך של מבנה המפרק ואובדן התנועה שלו, דבר המגביל את תפקוד החולים ופוגע באיכות חייהם. קסלג’נז פועלת להאט את התקדמות המחלה ולצמצם את הפגיעה במפרקים ובכך להקל על המטופל. על-פי הערכות, מחלת פרקים פוגעת ב-1% מהאוכלוסייה בעולם, כאשר נשים נפגעות פי 3 מגברים. בישראל מאובחנים כ-50 אלף חולים במחלה.

קסלג’נז אושרה בשנתיים האחרונות בעשרות מדינות ובהן ארצות הברית, יפן, שוויץ, ארגנטינה ואיחוד האמירויות.

עוד על XELJANZ

קסלג’נז הינה תרופה פומית חדשה ממשפחת מעכבי ג’אנוס קינאז (JAK) לטיפול בדלקת מפרקים שיגרונית. בשונה מהטיפולים האחרונים במחלה, המכוונים אל מטרות חוץ-תאיות כגון ציטוקינים מעודדי דלקת, XELJANZ נוקטת בגישה חדשנית ומטפלת במסלולים התוך-תאיים המתפקדים כמוקדים ברשת הציטוקינים הדלקתית. המחקרים על התרופה מציגים פרופיל יעילות ובטיחות הדומה לתרופות הביולוגיות המוכרות בשוק. מדובר באופציה טיפולית חדשה שלא הייתה קיימת עד כה: מתן טיפול פומי, בעל יעילות ובטיחות המשתווה לטיפולים הביולוגים. אופן מתן זה מהווה שיפור משמעותי לניהול המחלה ע”י החולים.

חולים יכולים לקבל את קסלג’נז במרשם של ראומוטולוג החל מחודש אוקטובר. היא תינתן בישראל במינון של 5 מ”ג פעמיים ביממה כטיפול יחידני או בשילוב עם תרופה לא-ביולוגית נוגדת שיגרון לשינוי מהלך המחלה (DMARD), לרבות מטוטרקסט (methotrexate  MXT). התרופה מיועדת למטופלים עם דלקת מפרקים שיגרונית פעילה בדרגה בינונית-עד-חמורה, שלא הגיבו כיאות לתרופה מטוטרקסט או שאינם סובלים אותה היטב.

ממצאי בטיחות חשובים בנוגע ל-XELJANZ

ממצאי הבטיחות הראויים לציון שנצפו בתוכנית הפיתוח של XELJANZ לטיפול בדלקת מפרקים שיגרונית כוללים זיהומים חמורים וזיהומים בעלי חשיבות נוספים, לרבות שחפת והרפס זוסטר, גידולים ממאירים כגון לימפומה, נקבים במערכת העיכול, ספירות נמוכות של נויטרופילים ולימפוציטים ועליות ברמת השומנים. האירועים החריגים החמורים הנפוצים ביותר היו זיהומים חמורים. האירועים החריגים שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר היו זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, כאבי ראש, הצטננות ושלשול.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה