במחקר ה-JUPITER טיפול בסטטינים לא נמצא כמפחית הסיכון לשברים (JAMA Intern Med )

ע”פ אנליזה של מחקר ה-JUPITER המתפרסם ב-JAMA Intern Med היום, לטיפול בסטטינים בגברים ונשים אין אפקט של מניעת שברים. החוקרים מדווחים גם כי מטופלים במחקר עם רמות בסיסיות גבוהות יותר של CRP ברגישות גבוהה (hs-CRP) , המצביעות על רמת דלקת גבוהה, לא היו בסיכון מוגבר לשברים בהשוואה לאלה שהיו עם רמות hs-CRP נמוכות.

החוקרים מציינים כי היו דיווחים קודמים ממחקרים תצפיתיים שהצביעו על כך שסטטינים מפחיתים הסיכון לשברים, ומחקרים אחרים שהראו עלייה בצפיפות העצם על רקע שימוש בסטטינים. מאידך, מחקרים אחרים, כולל אנליזות פוסט-הוק של מחקרים קלינים אקראיים לא הראו הפחתה בשברים תחת טיפול סטטינים

במחקר JUPITER , החוקרים הגדירו מראש את השברים כיעד מחקר משני במטרה לקבוע אם rosuvastatin (קרסטור, אסטרהזנקה) מפחית את הסיכון לשברים בגברים ( מעל גיל 50) ובנשים (מעל גיל 60) עם רמות בסיס גבוהות של hs-CRP . לאחר תקופת מעקב חציונית של 1.9 שנים, היו 431 מקרי שבר : 221 בקבוצת הטיפול ו-210 בקבוצת הפלצבו. ההבדלים בסיכון בין הקבוצות לא היו מובהקים. גם כשהחוקרים ניתחו את הנתונים תוך שימוש בנתונים של סוגי השברים,  לא נמצא הבדל בין הקבוצות. לא גברים ולא נשים נהנו מהגנה משברים תחת הטיפול בסטטינים.

החוקרים מציינים גם כי רמות גבוהות של hs-CRP נקשרו בעבר עם סיכון מוגבר לשברים במחקרים אחרים, אך לא במחקר זה. עם זאת הם טוענים כי מכיוון שלמחקר גוייסו אנשים עם רמות גבוהות של hs-CRP והסיכון לשברים מוגבל לאלה שהם עם הרמות הגבוהות ביותר של hs-CRP , הטווח הצר של רמות ה-hs-CRP  של משתתפי המחקר עלול היה להגביל את היכולת לזהות קשר בין רמות hs-CRP  לסיכון לשברים.

JAMA Intern Med2014; DOI:10.1001/jamainternmed.2014.6388

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה