בדיקת WB-DWI עשויה להיות חלופה זולה, בטוחה ומהימנה ל-PET/CT לזיהוי גידולים במערכת העיכול (Gastroenterology)

הדמיה דיפוזית משוקללת כל גופית (WB-DWI) היא חלופה מהימנה ל-PET/CT לזיהוי גידולי סרטניים גסטרואינטנסיאלים, ללא חשיפה לקרינה מייננת, כך לפי מחקר שבוצע בסין והתפרסם השבוע ב-Gastroenterology.

במחקר, גם PET/CT וגם WB-DWI זיהו באופן מדוייק חזרה של גידולים וגרורות סרטניות במערכת העיכול, אך שיטת ה-WB-DWI הייתה זולה יותר מה-PET/CT ונעדרה קרינה מייננת.

בדיקת ה-WB-DWI עשויה לזהות שינויים פתלוגיים בשלב מוקדם, בעיקר באיזורי המוח והכבד, והמימצאים של המחקר מעודדים מאוד, שכן PET/CT כרוך בקרינה גבוהה שהבדיקה באמצעות WB-DWI מונעת אותה לחלוטין, מסבירים החוקרים. בנוסף, הם מצייים, בדיקת ה-WB-DWI היא מהירה, שניתן לחזור עליה, והיא גם חסכונית יותר.  לכן, לדעת החוקרים ייתרן שבדיקה זו תהפוך בעתיד לחלופה המהימנה לצורך קביעת דרגת והתקדמות הסרטן.

החוקרים השוו בין WB-DWI לבדיקת PET/CT מסוג 18F-2-fluoro-2-deoxy-D-glucose ובנוסף גם בחנו את השינוי של מקדם הדיפוזיה הגלוי (ADC) בין רקמה נורמלית לגרורתית. במחקר השתתפו 28 מטופלים (מהם 20 גברים, גיל ממוצע 50) עם סרטן קיבה, אסופגלי או קולורקטלי,  שאומת ע”י ביופסיה גסטרוסקופית או אנדוסקופית, עם חשד לחזרת הגידול או לממאירות.

מטופלים אלה, ו-18 מתנדבים בריאים, עברו בדיקת WB-DWI עם התייחסות לבדיקה ראשונית של PET/CT ונשארו במעקב למשך 3-6 חודשים. אף מטופל לא קיבל כימותרפיה, רדיותרפיה, או עבר ניתוח במהלך תקופת המעקב.

שני רדיולוגים ומומחה ברפואה גרעינית סקרו את בדיקות ה-WB-DWI וה-PET/CT וההסכמה ביניהם על המימצאים נמדדה תוך שימוש במדד הסטטיסטי של KAPPA . דיוק האבחנה, הרגישות, הספציפיות, ערך חיזוי שלילי, וערך חיזוי חיובי חושבו גם, וערכי ה-ADC בין רקמות ממאירות ונורמליות הושווה.

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטי בין ביצועי האיבחון של PET/CT (דיוק של 98.9%, רגישות 95.2% , ספציפיות 99.8% , ערך חיזוי חיובי 98.9% , ערך חיזוי שלילי 98.9%) לעומת WB-DWI (דיוק – 95.9%, רגישות 81.7%, ספציפיות 99.1%, ערך חיזוי חיובי 95%, ערך חיזוי שלילי 96.1% ).

שתי הבדיקות הראו תוצאות זהות  (kappa=0.877) בזיהוי חזרה של גידול וגרורות  מרוחקות. ההבדל ב-ADC בין רקמה נורמלית וממאירה בבלוטת הלימפה, כבד ועצמות היה מובהק סטטיסטי עם p<0.05 .

החוקרים מסכמים כאמור שבדיקת ה- WB-DWI עשויה להיות כלי יעיל לשיפור האבחנה והטיפול, והם ממליצים לרדיולוגים לבחון את הנתונים של טכנולוגיה זו ולאפשר לרופאים ומטופלים לקבל מידע חשוב זה.

Gastroenterol Rep 2014.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה