הערכת שיעורי ההישרדות של חולים עם סרטן מעי גס לאחר ניתוח CME מול ניתוח קונבנציונאלי (The Lancet Oncology)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Oncology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין ניתוח CME (Complete Mesocolic Excision)  ובין שיעורי הישרדות טובים יותר ללא-מחלה, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי בחולים עם סרטן מעי גס בשלב IIII.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מומחים הציעו בעבר כי ניתוחי CME לטיפול בסרטן מעי גס עשויים להביא לשיפור התוצאות האונקולוגיות. כעת הם ביקשו לבחון אם גישה ניתוחית זו אכן הביאה לשיפור שיעורי ההישרדות ללא מחלה, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי לכריתת המעי הגס.

החוקרים אספו את כל הנתונים שעברו כריתה אלקטיבית בשלב אדנוקרצינומה של המעי הגס בשלב I-III לפי סיווג UICC (Union for International Cancer Control) בדנמרק, בתקופה שבין 1 ביוני, 2008, ועד 31 בדצמבר, 2011. קבוצת המחקר כללה חולים לאחר ניתוח CME במרכז המיומן בניתוחים אלו; קבוצת הביקורת כללה חולים לאחר ניתוח קונבנציונאלי לכריתת המעי הגס בשלושה בתי חולים אחרים.

מדגם המחקר לא כלל חולים עם מחלה בשלב IV, סרטן מעי גס ורקטום באתר נוסף, ממאירות רקטאלית בהעדר גידול סינכרוני במעי הגס, גידול של התוספתן, או כריתת R2. נתוני ההישרדות נאספו ב-13 בנובמבר, 2014.

קבוצת המחקר כלל 364 חולים וקבוצת הביקורת כללה 1,031 חולים. שיעורי ההישרדות עמדו על 85.8% לאחר ארבע שנים בחולים לאחר ניתוח CME ועל 75.9% בחולים לאחר ניתוח קונבנציונאלי (p=0.0010). שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר ארבע שנים בחולים עם מחלה בשלב I עמדו על 100% בחולים לאחר ניתוח CME, בהשוואה ל-89.8% בחולים לאחר ניתוח קונבנציונאלי (p=0.046). בחולים עם מחלה בשלב II, שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר ארבע שנים עמדו על 91.9% לעומת 77.9% (p=0.0033) ובחולים עם מחלה בשלב III שיעורים אלו עמדו על 73.5% ו-67.5%, בהתאמה (p=0.13).

מניתוח סטטיסטי עלה כי ניתוח CME הינו גורם מנבא בלתי-תלוי לשיעורי הישרדות גבוהים יותר ללא-מחלה בכלל החולים (יחס סיכון של 0.59) וכן בחולים עם מחלה בשלב II (יחס סיכון של 0.44) ומחלה בשלב III (יחס סיכון של 0.64).  לאחר התאמה לפי Propensity Score החוקרים מדווחים כי שיעורי ההישרדות ללא-מחלה היו גבוהים יותר משמעותית לאחר ניתוח CME, ללא תלות בשלב המחלה, עם שיעורי הישרדות ללא-מחלה לאחר ארבע שנים של 85.8% לעומת 73.4% (p=0.0014).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי ניתוח CME עשוי להביא לתוצאות טובות יותר בחולים עם סרטן מעי גס.

The Lancet Oncology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה