פעילות גופנית מתונה מידי יום, או פעילות מאומצת 2-3 בשבוע קשורה בירידה מובהקת וניכרת בסיכון למחלות וסקולריות בנשים בגיל העמידה (Circulation )

הליכה פעילות גופנית

נשים בשנות ה-50 שלהן שקיימו פעילות גופנית מתונה לפחות מס’ ימים בשבוע, נטו להיפגע פחות ממחלות וסקולריות (שבץ, פקקת ורידים, מחלת לב כלילית)  בהשוואה לנשים תואמות לא פעילות כלל , בעת שהגיעו לגיל 60 או 70 שלהן. כך עולה מחחקר שכלל 1.2 מיליון נשים בגיל העמידה באנגליה.

למרות שהמחקר לא תוכנן בכדי לקבוע רמות אופטימליות של מאמץ גופני, נראה שפעילות גופנית מתונה (הליכה, עבודות בית או גינון) ב-4-6 ימים בשבוע הייתה קשורה עם סיכון נמוך יותר של בין 17%-25% למחלות וסקולריות בהשוואה לנשים לא פעילות, וזאת לאורך 9 שנות מעקב.  

בנשים שביצעו פעילות אינטנסיבית יותר (למשל, רכיבה על אופניים, ופעילויות שגרמו להאצת דופק או הזעה)  2-3 בשבוע נמצאה ירידה של 17%-19% למחלות וסקולריות בהשוואה לכאלה שלא עשו פעילות מאומצת כלל.  

מאידך, הקשר בין סיכון לאירועים ותדירות פעילות גופנית מתונה או אינטנסיבית היה בצורת U , וזאת עבור מחלות כלי דם במוח ופקקת. תרגילי מאמץ מפרכים מידי יום נמצאו כמנטרלים את התועלת שנמצאה בפעילות מאומצת בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע בלבד. כך שבהשוואה לרמה אופטימלית של ביצוע פעילות מאומצת 2-2 בשבוע, נשים שקיימו פעילות מאומצת מידי יום היו בסיכון מוגבר מובהק למחלת כלי דם במוח, מחלת לב כלילית ופקקת .

החוקרים ממליצים לרופאים לעודד נשים בגיל העמידה שלא מקיימות כל פעילות לבצע פעילות מתונה קבועה או מאומצת 2-3 בשבוע. החוקרים מדגישים כי הפעילות אינה חייבת להיות בהכרח פעילות ספורטיבית או התעמלות שכן אפילו פעילות יום יומית של עבודה בגינה והליכה נמצאו קשורים באופן מובהק לסיכון מופחת בנשים אלה.

באנליזה שבוצעה החוקרים ניתחו מידע מנשים שעברו סקירה לסרטן שד באנגליה וסקוטלנד בין 1996-2001 ושהיו בגילים בין 50-64 (הגיל הממוצע היה 56), בעת שגוייסו למחקר מיליון הנשים. בזמן הגיוס מילאו הנשים שאלון שבו פירטו את פעילותן הגופנית.

בין 210-240 אלף נשים דיווחו על חוסר פעילות מוחלט או קיום פעילות נדיר, וכ-90,000 דיווחו על היותן אקטיביות בין 4-6 פעמים בשבוע (בעיקר בעבודות בית).

במהלך 9 שנות המעקב, 49,113 נשים פיתחו מחלת לב כלילית, 17,822 נשים עברו שבץ ו-14,550 נשים פיתחו פקקת ורידים.

בהשוואה בין נשים פעילות ללא פעילות (הליכה של פחות משעה בשבוע, ללא גינון או רכיבה על אופניים, ופחות מ-3 שעות עבודות בית בשבוע) אלו שהיו פעילות בין 4-6 פעמים בשבוע היו בסיכון מופחת של 25% למחלת לב כלילית, 17% למחלת כלי דם במוח , ו-18% לפקקת, וזאת לאחר התאמות לגיל, מצב סוציו-אקונומי, BMI , וצריכת אלכוהול. הירידות הללו  בסיכון היו מובהקות.

לדעת החוקרים נתונים אלה צריכים לעודד נשים בגיל העמידה לקיים פעילות יום יומית מתונה כלשהיא או פעילות מאומצת של 2-3 בשבוע.

Circulation2015; DOI:10.1161/CIRCULATIONAHA.114.010296

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה