הטיפול ב-Nivolumab במלנומה מתקדמת משיג שיעורי תגובה אובייקטיבים גבוהים יותר עם פחות רעילות בהשוואה לטיפולים כימותרפיים אלטרנטיביים (Lancet Oncology)

ע”פ מחקר חדש מה-Lancet Oncology  הטיפול ב-Nivolumab (אופבידו, BMS )במלנומה מתקדמת לאחר כישלון טיפול קודם  משיג שיעורי תגובה אובייקטיבים גבוהים יותר עם פחות רעילות בהשוואה לטיפולים כימותרפיים אלטרנטיביים של חסמי  BRAF   ו- ipilimumab או  ipilimumab  ומהווה בכך אופציית טיפול חדשה בעלת משמעות קלינית למטופלים שעד כה לא היה עבורם מענה טיפולי.

ברקע מציינים החוקרים כי Nivolumab הוא חוסם אנושי מלא של נוגדן בקרת החיסון IgG4 PD-1 , ושהטיפול יכול לבוא לידי ביטוי בתגובה יציבה במטופלים עם מלנומה שמחלתם התקדמה לאחר טיפול -ipilimumab וחסמי BRAF . החוקרים העריכו את היעילות והבטיחות של ניבולומאב, בהשוואה לכימותרפיה שנבחרה ע”י הרופאים שהשתתפו במחקר כקו טיפול שני או קו טיפול מאוחר במטופלים עם מלנומה מתקדמת.

המחקר היה אקראי,  מבוקר , פתוח תווית, שלב III , וגויסו אליו מטופלים מ-90 אתרים ב-14 ארצות. המטופלים המתאימים היו בני 18 ומעלה, עם מלנומה שאינה ניתנת לניתוח או ממאירה, ואשר התקדמה לאחר טיפול באיפלימומאב או באיפלימומאב + חסמי BRAF במידה והיו עם מוטציה חיובית של BRAFV 600 .

המשתתפים הוקצו באופן אקראי ביחס של 2:1 לקבלת עירוי תוך ורידי של ניבולומאב 3 מ”ג/ק”ג מידי 2 שבועות או טיפול כימותרפי אחר ע”פ בחירת הרופא המטפל (dacarbazine במינון 1000 מ”ג/מ”ר מידי 3 שבועות או paclitaxel  במינון 175 מ”ג/מ”ר בשילוב עם קרבופלטין מידי 3 שבועות (בהימצאות מתחת לעקומה 6) ) עד להתקדמות המחלה או אפקט רעיל חמור.

החלוקה הרנדומלית רובדה ע”י סטטוס מוטציית BRAF , ביטוי הגידול של PD-L1 ורמת תגובה קודמת כוללת חיובית לאיפלימומאב.  החוקרים יצרו מדרג של קבוצות של 6 מטופלים עבור כל ריבוד כזה.

יעדי המחקר המרכזיים היו שיעור המטופלים שהשיג תגובה אובייקטיבית והישרדות כוללת. הטיפול ניתן במשטר פתוח תווית, אך אלו שעברו הערכת גידול היו לא מודעים לטיפול שקיבלו. הערכת התגובה האובייקטיבית לכל פרוטוקול טיפולי בוצעה לאחר ש- 120 משתתםים קיבלו טיפול עם ניבולומאב ולאחר מעקב של לפחות 24 שבועות. הבטיחות הוערכה  עבור כל המשתתפים אשר קיבלו לפחות מנת טיפול אחת.  המחקר נסגר כעת וזוהי אנליזת הביניים הראשונה המדווחת על השגת היעד המרכזי של התגובה האובייקטיבית .

למחקר גוייסו בין 21/12/2012 ל-10/1/2014 631 מטופלים שמהם הוקצו אקראית 282 לטיפול בניבולומאב ו-133 לכימותרפיה חליפית.  החוקרים מדווחים שתגובה אובייקטיבית הושגה ב-38 (31.7%, בטווח 23.5-40.8%) ב-120 המטופלים הראשונים בקבוצת הניבולומאב, לעומת 5 (10.6% בטווח 3.5-23.1%) ב-47 מטופלים מקבוצת הכימותרפיה החליפית.

תופעות לוואי בדרגה 3-4 הקשורות לניבולומאב כללו עליה באינזים ליפאז (1%), עליה בגלוטמין פירוביק טרנסאמינאז, אנמיה, ועייפות (1% לכל תופעה) .  בקבוצת הכימותרפיה החליפית תופעות לוואי בדרגה 3-4 כללו נויטרופניה (14%) ,  תרומבוציטופניה (6%) ואנמיה (5%) .  בסה”כ תופעות לוואי רציניות בדרגה 3-4 דווחו ב-5% ממטופלי הניבולומאב לעומת 9% בקבוצת הכימותרפיה החליפית. לא אירעו תופעות לוואי שגרמו לתמותה.

החוקרים מסכמים כי הטיפול במלנומה מתקדמת או ממאירה לאחר כשלון טיפולי  קודם   באמצעות -Nivolumab משיג שיעורי תגובה אובייקטיבים גבוהים יותר עם פחות רעילות בהשוואה לטיפולים כימותרפיים אלטרנטיביים של חסמי  BRAF   ו- ipilimumab או  ipilimumab . 

לדעת החוקרים ניבולומאב מהווה אופציית טיפול חדשה בעלת משמעות קלינית למטופלים שעד כה לא היה עבורם מענה טיפולי הולם.

The Lancet Oncology , Published Online: 17 March 2015

הערת המערכת: ראוי לציין שלאחרונה דווח גם על יעילות הניבולומאב בטיפול בסרטן ריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה