מחברי מטה-אנליזה שהשוותה שכיחות תופעות לוואי של שילוב ezetimibe (אזטרול)+ סטטינים לסטטינים בלבד ממליצים על הטיפול המשולב בהיפרכולסטרולמיה (Intern Med)

ע”פ מחקר חדש מה-Intern Med שיעור תופעות הלוואי הכרוך בטיפול משולב של  ezetimibe (איזטרול, MSD) וסטטינים דומה לזה של טיפול בסטטינים בלבד, ולכן ממליצים החוקרים על מתן טיפול משולב לצורך השגת יעדי הורדת LDL כולסטרול.

ברקע מציינים המחברים כי היפרכולסטרולמיה היא גורם סיכון עיקרי למחלות קרדיווסקולריות ולמחלות של כלי דם מוחיים אשר מטופל ע”י תרופות יעילות רבות להורדת ליפידים. הסטטינים נמצאים בשימוש נרחב כטיפול יחיד או כשילוב עם אזטימיב. הטיפול המשולב, מדגישים המחברים, הוא יעיל יותר בשל הגישה המשלימה שלו, שלה תועלת מג’ורית במטופלים עם רמות מוגברות של ליפידים. כמו כן, הם מציינים כי טיפולים אינטנסיביים להורדת ליפידים קשורים לשכיחות גבוהה של תופעות לוואי אשר הגבירו חששות באשר לטיפולים אלה.

מטרת המחקר, לכן, הייתה להעריך את העדויות באשר לבטיחות של טיפול משולב של אזטימיב עם סטטינים.

לשם כך, החוקרים ביצעו חיפוש בשלושה מאגרי מידע אלקטרוניים (PubMed, EMBASE וקוקריין) מינואר 2002 ועד אוקטובר 2014. שני סוקרים בלתי תלויים בחנו מחקרים אקראיים ומבוקרים, ריכזו את המידע והעריכו את איכות המחקרים. 20 מחקרים מבוקרים ואקראיים עמדו בקריטריוני ההכללה, וכללו ביחד 14,856 מטופלים. נבנה מודל אפקט קבוע ליצירת מטה-אנליזה להערכת הבטיחות של הטיפול המשולב.

החוקרים מדווחים כי טיפול משולב של אזטימיב עם סטטינים לא היה קשור לעליה מובהקת בסה”כ תופעות הלוואי (30% לעומת 29% ,  p=0.34) , בתופעות לוואי רציניות (2% לעומת 1.6% , p=0.81), הפסקת טיפול (3.5% לעומת 2.9% p=0.22) , תופעות לוואי במערכת העיכול (5% לעומת 4% ,  p=0.08) , תגובות אלרגיות או פריחה ( 0.9% לעומת 1.3%, p=0.33) , רמות קריאטין קינאז מעל פי 10 מסף הרמה הנורמלית (0.2% לעומת 0.2%) , רמות אלאין אמינוטרנספראז מעל פי 3 מסף הרמה הנורמלית (0.5% לעומת 0.4% , p=0.96) , ואספרטאט אמינוטרנספראז מעל פי 3 מסף הרמה הנורמלית (0.4% בשתי הקבוצות) .

מסקנות החוקרים הן שההיארעות של תופעות לוואי דומה בין טיפול משולב של אזטימיב-סטטין לעומת סטטין בלבד, ולכן הם ממליצים על מתן טיפול משולב עבור מטופלים עם היפרכולסטרולמיה הנמצאים בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולרים ומוחיים.

Intern Med J. 2015 Feb 2. doi: 10.1111/imj.12706.

הערת המערכת :  כפי שניתן לראות גם בראיון שקיימנו עם פרופ’ יוסי רוזנמן, לאחר פירסום תוצאות מחקר ה-IMPROVE IT , אחד מקהלי היעד המרכזיים שפרופ’ רוזנמן סבור שיכול להפיק תועלת רבה מטיפול משולב של סטטינים ואזטימיב הם המטופלים אשר נמנעים משימוש בסטטינים במינון מלא או חלקי בשל תופעות לוואי, ולכן למחקר זה חשיבות שכן שהוא נותן ביסוס נוסף לכך שלטיפול המשולב אין יותר תופעות לוואי מאשר לטיפול בסטטינים בלבד. ומכיוון שיש עדויות לכך שתופעות הלוואי של סטטינים הן תלויות מינון, הטיפול המשולב מאפשר נטילת סטטין במינון נמוך יותר מחד, עם השגת יעד הטיפול של הורדת LDL כולסטרול וסיכון לאירועים בהתאם, מאידך.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה