הבטיחות והיעילות של חיסונים כנגד נגיפי אבולה ומרבורג (The Lancet)

בכתב העת The Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות המחקר הראשון להערכת חיסון כנגד אבולה או מרבורג באפריקה, ומהנתונים עולה כי שני החיסונים נסבלו היטב והובילו לתגובת נוגדנים ותגובה מערכת חיסון תאית, בין אם שני החיסונים ניתנו יחדיו או בנפרד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נגיף אבולה ונגיף מרבורג גורמים להתפרצויות חמורות עם שיעור מקרי תמותה גבוה. כעת הם ביקשו להעריך את הבטיחות והאימונוגניות של שני חיסוני דנ”א, אחד (חיסון EBO) כנגד נגיף אבולה ואחר כנגד נגיף מרבורג (חיסון MAR).

מחקר RV 247 הינו מחקר בשלב 1b, כפל-סמיות, אקראי, מבוקר-פלסבו, שנערך בקמפאלה, אוגנדה, להערכת הבטיחות והאימונוגניות של חיסוני EBO ו-MAR שניתנו בנפרד או יחדיו. מדגם המחקר כלל מבוגרים בריאים, בגילאי 18-50 שנים, שחולקו באקראי ביחס 5:1 לקבלת שלוש זריקות החיסון או פלסבו בשבועות 0, 4 ו-8, עם חלוקת החיסון בצורה שווה בין שלוש קבוצות החיסון הפעיל: חיסון כנגד אבולה בלבד, חיסון כנגד מרבורג בלבד, ושני החיסונים.

תוצא הסיום העיקרי היה הבטיחות והסבילות של החיסונים, כפי שנקבע לפי תגובתיות מקומית וסיסטמית ותופעות לוואי. החוקרים בחנו גם את האימונוגניות על-בסיס תגובת נוגדנים בבדיקת ELISA ותגובת תאי T ארבעה שבועות לאחר הזריקה השלישית. המשתתפים והחוקרים לא היו מודעים לקבוצת המחקר.

108 משתתפים גויסו למחקר בתקופה שבין 2 בנובמבר, 2009, ועד 15 באפריל, 2010. כל המשתתפים קיבלו לפחות זריקה אחת במסגרת המחקר (כולל 100 שהשלימו את כל משטר החיסונים) ונכללו בניתוחים להערכת הבטיחות והסבילות של הטיפול; 107 משתתפים עם נתונים זמינים נכללו בניתוח הנתונים להערכת האימונוגניות. זריקות המחקר נסבלו היטב, ללא הבדלים משמעותיים בתגובות המקומיות והסיסטמיות בין הקבוצות. החיסונים השרו תגובת נוגדנים ותאי T ספציפיים לגליקופרוטאינים והחוקרים לא זיהו הבדלים בין מתן החיסונים בנפרד או במשלב.

ב-17 מבין 30 המשתתפים שקיבלו חיסון כנגד אבולה (57%) תועדה תגובת נוגדנים כנגד גליקופרוטאין של נגיף אבולה מזן זאיר, כך גם 14 מבין 30 המשתתפים שקיבלו את שני החיסונים (47%). ב-15 מבין 30 המשתתפים שקיבלו את החיסון כנגד אבולה (50%) תועדה תגובת נוגדנים כנגד גליקופרוטאין של נגיף אבולה מזן סודן, וכך גם 15 מבין 30 (50%) משתתפים בקבוצת המשתתפים שקיבלו את שני החיסונים. 9 מבין 29 משתתפים שקיבלו את החיסון כנגד מרבורג (31%) פיתחו תגובת נוגדנים כנגד גליקופרוטאין מרבורג, וכך גם 7 מבין 30 משתתפים (23%) שקיבלו את שני החיסונים. 19 מבין 30 (63%) משתתפים שקיבלו את החיסון כנגד אבולה פיתחו תגובת תאי T כנגד גליקופרוטאין אבולה מזן זאיר וכך גם 10 מבין 30 משתתפים (33%) שקיבלו את שני החיסונים. 13 מבין 30 משתתפים (43%) שקיבלו את החיסון לאבולה פיתחו תגובת תאי T לגליקופרוטאין אבולה מזן סודן, וכך גם 10 מבין 30 משתתפים (33%) שקיבלו את שני החיסונים. 15 מבין 29 משתתפים (52%) שקיבלו את החיסון כנגד נגיף מרבורג פיתחו תגובת תאי T לגליקופרוטאין מרבורג, וכך גם 13 מבין 30 משתתפים (43%) שקיבלו את שני החיסונים.

ממצאי המחקר תרמו להאצת פיתוח חיסונים פוטנטים יותר כנגד נגיף האבולה.

The Lancet

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה