הערכת תוצאות טיפול בהנחיית PET בחולים עם מחלת הודג’קין בשלב מוקדם (N Engl J Med)

במרבית המדינות ברחבי העולם, הטיפול המקובל כיום למחלת הודג’קין בשלב מוקדם כולל משלב כימותרפי ולאחריו טיפול קרינתי, עם שיעורי ריפוי של למעלה מ-90%. עם זאת, האם כל החולים הללו אכן נדרשים לטיפול קרינתי, הכרוך ברעילות מאוחרת הפוגעת באיכות החיים ובהישרדות לטווח ארוך? במאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine ניסו החוקרים ממחקר RAPID להשיב על סוגיה זו ודיווחו כי בחולים עם מחלת הודג’קין בשלב IA או IIA, ללא ממצאים חריגים בבדיקת PET (Positron Emission Tomography) לאחר שלושה מחזורי טיפול כימותרפי הפרוגנוזה טובה, ללא תלות בטיפול קרינתי.

מדגם המחקר כלל חולים עם אבחנה חדשה של מחלת הודג’קין בשלב IA או IIA, לאחר שלושה מחזורי טיפול ABVD (doxorubicin, bleomycin, vinblastineת, dacarbazine) שהשלימו לאחר מכן בדיקת PET. חולים ללא ממצאים חריגים בבדיקת ההדמיה חולקו באקראי לטיפול קרינתי בשדה המעורב או לקבוצה שלא קיבלה טיפול נוסף. חולים עם ממצאים חריגים בבדיקת PET קיבלו מחזור רביעישל ABVD וטיפול קרינתי. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את העדר הנחיתות של אי מתן טיפול נוסף ולשלול הבדלים של שבע נקודות אחוז ומעלה בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות לאחר שלוש שנים, בהשוואה לשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות של 95% עם טיפול קרינתי.

מדגם המחקר כלל 602 חולים (53.3% גברים, חציון גיל 34 שנים) ו-571 חולים השלימו בדיקת PET. ממצאי בדיקת ה-PET היו שליליים ב-426 מהחולים (74.6%), ו-420 מהם חולקו באקראי לקבוצת המחקר (209 לטיפול קרינתי ו-211 לאי מתן טיפול נוסף). לאחר חציון של 60 חודשי מעקב, תועדו שמונה מקרים של התקדמות המחלה בקבוצת הטיפול הקרינתי ושמונה חולים הלכו לעולמם (שלושה עם התקדמות מחלה, אחת מהם הלך לעולמו עקב מחלת הודג’קין); בקבוצת החולים שלא קיבלו טיפול נוסף תועדו עשרים מקרים של התקדמות המחלה וארבעה מקרי תמותה (שניים עם התקדמות המחלה ואף אחד לא עקב מחלת הודג’קין). בקבוצת הטיפול הקרינתי, חמישה מקרי תמותה תועדו בחולים שלא קיבלו טיפול קרינתי.

שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות לאחר שלוש שנים עמדו על 94.6% בקבוצת הטיפול הקרינתי ועל 90.8% בקבוצת החולים שלא קיבלו טיפול נוסף, עם הבדל אבסולוטי בסיכון של 3.8 נקודות אחוז.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם מעידים על העדר-נחיתות של גישה המבוססת על אי מתן טיפול נוסף לארח כימותרפיה בכל הנוגע לשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות המחלה. למרות זאת, בחולים במחקר שאובחנו עם מחלת הודג’קין בשלב מוקדם וללא ממצאים חריגים בבדיקת PET לאחר שלושה מחזורי ABVD הפרוגנוזה הייתה טובה מאוד עם טיפול קרינתי וללא הטיפול הנ”ל.

N Engl J Med. 2015;372:1598-1607

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה