הערכת הקשר בין אגוזים ובוטנים ובין מקרי תמותה (JAMA Intern Med)

צריכת אגוזים מלווה בירידה בשיעורי תמותה מכל-סיבה ושיעורי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקבוצות אתניות שונות ובמשתתפים במצבים סוציו-אקונומיים שונים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צריכת אגוזים ובין תמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם באפריקאים-אמריקאים ואלו ממוצא אירופאי, שהיו בעיקר ממצב סוציו-אקונומי נמוך ובסינים משנחאי.

המחקר כלל שלושה מדגמים גדולים. המדגם הראשון כלל 71,764 תושבי ארצות הברית ממוצא אפריקאי ואירופאי, בעיקר מקבוצות סוציו-אקונומיות נמוכות, שלקחו חלק במחקר SCCS (Southern Community Cohort Study) ושני המדגמים האחרים כללו 134,265 משתתפים ממחקר Shanghai’s Women’s Health Study ו-Shanghai’s Men’s Health Study. שאלוני תזונה למילוי עצמי שימשו להערכת צריכת אגוזים ובוטנים.

עם חציון מעקב של 5.4 שנים במחקר SCCS, 6.5 שנים במחקר SMHS ו-12.2 שנים במחקר SWHS, החוקרים זיהו 14,440 מקרי תמותה. למעלה ממחצית מהנשים במחקר SCCS עישנו אי-פעם, זאת בהשוואה ל-2.8% בלבד מהנשים במחקר SWHS. שיעור המעשנים אי-פעם בקרב גברים עמד על 77.1% במחקר SCCS ועל 69.6% במחקר SMHS. מהנתונים עולה קשר הפוך בין צריכת אגוזים ובין הסיכון לתמותה כוללת בכל שלושת המדגמים, עם יחס סיכון מתוקן בהשוואת החמישון העליון והתחתון של צריכת בוטנים של 0.79 ו-0.83, בהתאמה, במדגמים מארצות הברית ושנחאי. הקשר ההפוך הנ”ל בלט במיוחד בכל  הנוגע לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

כאשר החוקרים בחנו סוגים ספציפיים של מחלות לב וכלי דם, הם מצאו כי הקשר ההפוך היה עקבי במחלת לב איסכמית בכל הקבוצות האתניות (יחס סיכון של 0.62 בשחורים, יחס סיכון של 0.60 בלבנים ויחס סיכון של 0.70 באסייאתים, בהשוואת החמישון העליון והתחתון לצריכת אגוזים). הקשר עם אירוע מוחי איסכמי (יחס סיכון של 0.77 בהשוואת החמישון העליון והתחתון) ואירוע מוחי המורגי (יחס סיכון של 0.77) היו משמעותיים רק באסייאתים.

הקשר בין צריכת אגוזים ובין תמותה היה דומה בגברים ונשים ובשחורים, לבנים ואסייאתים, ולא השתנה בנוכחות מחלות מטבוליות בעת הגיוס למחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת אגוזים, בפרט בוטנים, הינה דרך אפשרית לשיפור בריאות הלב וכלי הדם.

JAMA Intern Med. 2015;175(5):755-766.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה