מהו יעד לחץ הדם המתאים לטיפול בוזופרסורים? (מתוך כנס ה-ATS)

בחולים קשישים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ במצב של הלם, יעד לחץ דם עורקי ממוצע גבוה יותר מלווה בשיעורי תמותה גבוהים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר פיילוט, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Thoracic Society.

החוקרים מסבירים כי למרות שימוש נרחב בוזופרסורים, אין עדויות רבות המסייעות בבחירת המינון הנכון של הטיפול. במחקר האקראי-מבוקר הנוכחי הם העריכו את תוצאות הטיפול בחולים מבוגרים עם תת-לחץ דם, תחת החייאת נוזלים, שטופלו בעשרה מרכזים בקנדה ומרכז אחד בארצות הברית. 58 חולים חולקו באקראי ליעד גבוה יותר של 75-80 מ”מ כספית ו-60 חולקו ליעד לחץ דם נמוך יותר של 60-65 מ”מ כספית.

המאפיינים הבסיסיים של החולים בשתי הקבוצות היו דומים, למעט מספר קטן יותר של מקרים של יתר לחץ דם כרוני בקבוצת הטיפול ביעד גבוה יותר, בהשוואה לאלו ביעד נמוך יותר (33% לעומת 57%). תועד הבדל מובהק בלחץ הדם בין שתי הקבוצות (79 מ”מ כספית בקבוצת יעד גבוה לעומת 70 מ”מ כספית בקבוצת יעד נמוך).

מאזן הנוזלים וצריכת נוזלים היו דומים בשתי הקבוצות.

שיעור הפרעות קצב לב היה גבוה יותר בקבוצת הטיפול ביעד גבוה יותר, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (36% לעומת 20%, p=0.07). לא תוארו הבדלים אחרים בשיעור האירועים החריגים בין שתי הקבוצות. עם זאת, בקבוצת הטיפול ליעד גבוה יותר תועד סיכון מוגבר לתמותה באשפוז בחולים בגילאי 75 שנים ומעלה, בהשוואה לאלו בגילאי 16-74 שנים (יחס סיכויים של 9.8, p=0.01). הסיכון לתמותה באוכלוסיה המבוגרת הוא אחד הממצאים החשובים ביותר של המחקר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים גדולים יותר בנושא, ובשלב זה, ממליצים על יעד לחץ דם קרוב ל-65 מ”מ כספית. הם מציינים כי בקבוצת הטיפול ליעד נמוך יותר, לחץ הדם עמד על 70 מ”מ כספית, המעיד כי הנטייה היא הרחק מסף תת לחץ דם המלצתם היא לא לטעות מעל ליעד, אלא לכוון ליעד, לפחות עד שיהיו נתונים נוספים בנושא.

מתוך כנס ה-ATS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה