ממצאים חדשים תומכים ברה-וסקולריזציה מלאה בהנחיית FFR בחולים עם STEMI (מתוך כנס מטעם ה-EuroPCR)

ממצאי מחקר DANAMI-3 PRIMULTI תומכים ברה-וסקולריזציה מלאה בחולים עם אוטם שריר הלב עם עליות מקטע ST ומחלה רב-כלית, במקום התערבות הממוקדת בעורק האחראי לאוטם הלבבי. מהנתונים עולה כי גישת רה-וסקולריזציה מלאה, שבוצעה בשלבים במהלך האשפוז הראשוני ובהנחיית הערכת FFR (Fractional Flow Reserve) לוותה בירידה של 44% בסיכון לתוצא משולב שכלל תמותה מכל סיבה, אוטם לבבי חוזר או רה-וסקולריזציה חוזרת עקב איסכמיה לאחר שנתיים.

התועלת בהשוואה לגישה שמרנית יותר נבעה מירידה של 69% בשיעורי רה-וסקולריזציה חוזרת, כאשר ב-40% מהמקרים מדובר היה בהתערבות דחופה.

מדגם המחקר כלל 627 חולים עם STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction) עם מעל 50% היצרות בלפחות עורקי כלילי אחד שאינו העורק האחראי לאוטם שריר הלב, שעברו התערבות כלילית מילעורית מוצלחת בנגע האחראי לאוטם הלבבי בלבד ולאחר מכן חולקו באקראי לקבוצת ביקורת או קבוצת התערקבות עם רה-וסקולריזציה נוספת יומיים מאוחר יותר, באותו אשפוז.

הן בקבוצת הביקורת (313 חולים) והן בקבוצת ההתערבות (314 חולים), כשליש מהחולים אובחנו עם מחלה תלת-כלית, כשליש אובחנו עם אוטם קדמי של שריר הלב וכרבע אובחנו עם היצרות של ה-LAD (Left Anterior Descending). יתר המאפיינים הבסיסיים היו דומים בשתי הקבוצות.

בשתי הקבוצות לא תוארו הבדלים משמעותיים בסיבוכים, עם שיעורים דומים של אוטם לבבי, אירוע מוחי, דימום מג’ורי ונפרופתיה על-רקע חומר ניגוד סביב הפרוצדורות.

במהלך חציון מעקב של 27 חודשים, שיעורי תוצא הסיום העיקרי עמדו על 22% בקבוצת הביקורת ועל 13% בקבוצת ההתערבות.

החוקרים זיהו אינטראקציה משמעותית בין מספר כלי הדם הכליליים עם מחלה ובין קבוצת המחקר. לא תועדה השפעה משמעותית על תוצא הסיום העיקרי בחולים עם מחלה דו-כלית, אך נרשמה ירידה של 67% בסיכון עם רה-וסקולריזציה מלאה לעומת רה-וסקולריזציה של נגע המטרה בלבד בחולים עם מחלה תלת-כלית.

מתוך כנס מטעם ה-EuroPCR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה