האם דיווחים אודות תופעות לוואי תרמו לירידה החדה בשימוש בתרופות ממשפחת ביספוספנטים? (J Bone Miner Res)

מנתונים חדשים עולה כי ייתכן ודיווחים בכלי התקשורת שהביעו חשש בכל הנוגע לשימוש בביספוספנטים לטיפול באוסטיאופורוזיס הובילו לצניחה החדה בשימוש בתרופות אלו, למרות שרופאים בארצות הברית לא המליצו כנגד הטיפול הנ”ל.

Fosamax (Alendronate Sodium) זכה לאישור שיווק בארצות הברית בשנת 1995. שימוש נרחב בתרופה זו ובתרופות דומות אחרות במהלך שני העשורים הבאים לווה בירידה דרמטית בשיעורי שברי ירך. החל משנת 2006, סדרת דיווחים בכלי התקשורת הדגישה את הקשר בין התרופות הללו ובין תופעות לוואי חמורות, כולל שבר לא-טיפוסי של עצם הירך, נמק של עצם הלסת וממאירות של הוושט. בעקבות זאת, חלה ירידה של למעלה מ-50% בהיקף השימוש בתרופות אלו בין השנים 2008 עד 2012.

למרות הפרסום השלילי, היקף הירידה היה מפתיע. אוסטיאופורוזיס הינה בעיה נפוצה, כאשר כל יום פוגשים מטופלים עם שבר שניתן היה למנוע. ביספוספנטים הינם טיפול יעיל והסיכונים נמוכים

בכל שנה, כאחד מכל שלושה מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה נופל, הגורם המוביל לפציעות פטאליות ולא-פטאליות בקשישים. בנשים מבוגרות, אל מול הסיכון לפציעות משנית לנפילות יש לקחת בחשבון את הסיבוכים עקב אוסטיאופורוזיס.

Fosamax, כמו גם תרופות דומות דוגמת Actonel (Risedronate) ו-Boniva (Ibandronate), עשויות לסייע במניעת אובדן עצם וגדילה חוזרת של העצם על-מנת להפחית את הסיכון לשברים.

בעזרת הנתונים מגוגל, החוקרים בחנו את דפוסי השימוש בחיפוש ברשת האינטרנט אחר Fosamax וביספוספנטים אחרים, ומצאו סדרה של שיאים בין השנים 2006-2010 שהקבילו לעליה בדיווחים התקשורתיים אודות תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי.

העליה החדה הראשונה בנתונים בגוגל הקבילה לקופה בה הופיעו דיווחים עיתונאים אודות הביעה הראשונה כנגד יצרנית Fosamax. עליה נוספת בחיפושי גוגל תועדה בשנת 2008, בעקבו מחקר שקשר בין התרופה ובין סיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים. עוד תוארה עליה חדה בשנת 2010, כאשר רשת ABC דיווחה על חלק מהמחקרים שקשרו בין הטיפול ב-Fosamax ובין שברים לא-טיפוסיים על עצם הירך.

שיא השימוש בביספוספנטים (15.8% מהנשים מעל גיל 55 שנים) תואר בשנת 2008, עם שיא של 1.9% מהגברים בשנת 2010.

למרות עדויות רבות לפיהן דיווחים עיתונאיים משפיעים על התפישות וההתנהגות, לא נראה כי זהו הגורם העיקרי לירידה בשימוש בביספוסנטים. הסיבה נעוצה בכך שהדיווחים הראשונים אודות פגיעה בעצם הלסת עם תרופות אלו הופיעו בשנים 2003-2004 ולא הובילו לצניחה בהיקף המרשמים.

J Bone Miner Res 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה