שומן טרנס קשור לסיכון מוגבר לתמותה ומחלות קרדיווסקולריות אך לא שומן רווי (BMJ)

צריכת שומן רווי אינה קשורה עם תמותה מכל סיבה, מחלה קרדיווסקולרית (CHD) , מחלת לב כלילית, שבץ איסכמי או סוכרת. כך עולה מסקירה שיטתית המתפרסמת היום ב-BMJ.

עם זאת, צריכת שומן טרנס כן קשורה לתמותה מכל סיבה, CHD בכלל ותמותה על רקע CHD . החוקרים מסתייגים עם זאת מהמימצאים ומציינים שהתוצאות מוטלות בספק בשל עדויות סותרות ומגבלות מתודולוגיות.

החוקרים התמקדו בסקירה במבוגרים בריאים. המחקרים שנסקרו נטו להסתמך על שאלוני תדירות ויומני תזונה ל-24 שעות או 7 ימי תיעוד. החוקרים מציינים שהממצאים המגיעים ממחקרי עוקבה פרוספקטיביים היו עקביים עם הממצאים ממחקרים מבוקרי מקרה.   

לצורך האנליזה שילבו החוקרים את הספרות בתחום זה. נלקח מידע ממחקרים עם מבנה דומה שבהם נמדדו תוצאים דומים. לאחר מכן נעשה שימוש בגישת GRADE (ר”ת של grading of recommendations assessment, development, and evaluation ) להערכת איכות גוף העדויות בדרך שתאפשר לכמת את הנוכחות, חוזק, וכיוון האפקט.

על בסיס גישת GRADE החוקרים תייגו את וודאות הקשר בין שומן רווי וכל התוצאות כקשר “מאוד נמוך”. באופן כללי, החוקרים מעירים כי אינם מסוגלים להסביר את השונות העצומה במרבית האנליזות של שומן רווי.

כאשר החוקרים שילבו את התוצאות מהמחקרים השונים, הם מצאו שלא קיים קשר בין צריכת שומן רווי ותמותה מכל סיבה, למרות שהאנליזה כללה גם את תוצאות מחקר 7 המדינות (שמצא קשר כזה). הם מעירים עם זאת שלא הצליחו לשלב את התוצאות החיוביות ממחקר 7 המדינות עם הקשרים שנמצאו במחקרים אחרים בשל הבדלים במתודולוגיות המחקרים.

החוקרים מוסיפים כי למרות שצריכת השומנים הרוויים אינה קשורה לסה”כ CHD, הייתה מגמה לקשר בין שומן רווי לתמותה מ-CHD . באופן ספציפי, כאשר החוקרים חיברו נתונים ממחקרי עוקבה פרוספקטיביים עם מחקרים מבוקרי מקרה, הם מצאו קשר מובהק בין שומן רווי לתמותה מ-CHD .

לא נמצא מכל מקום קשר בין שומן רווי ושבץ איסכמי.  במחקרים שבוצעו באוכלוסייה מיבשת אסיה הסיכון לשבץ ברביעון העליון של צריכת שומן רווי היה נמוך יותר ב-18% בהשוואה לרביעון התחתון של צריכת שומן רווי.

למרות שישנם חוקרים המאמינים ששומן רווי מפחית רגישות לאינסולין, המחקרים המבוקרים המעטים שבחנו היפותיזה זו הסתכמו בתוצאות לא עקביות. כן נמצא קשר הפוך בין מוצרי חלב וסוכרת סוג 2.

באשר לקשר בין שומן טרנס עם CHD החוקרים הגדירו אותו כבינוני. הם מציינים שנמצא קשר חיובי חזק בין שומן טרנס ל-CHD ותמותה מ-CHD . בניגוד לכך, הקשר בין שומן טרנס לשבץ איסכמי היה פחות ברור, והחוקרים מצאו ששני מחקרים פרוספקטיביים הראו תוצאות לא עקביות.

למרות שלא נמצא קשר בין שומן טרנס וסוכרת סוג 2, המידע מצביע על כך שחומצת טרנס-פלמיטולית (הקיימת בחלב) עשויה להגן מפני סוכרת סוג 2. 

הסקירה השיטתית הראתה הבדלים בולטים בין מוצרים תעשייתיים המכילים שומן טרנס וצריכה שומן טרנס ממקור של בעלי חיים מעלי גירה. החוקרים מציינים שהיה קשה להבדיל בין צריכה של שומני טרנס ספציפיים (תעשייתיים או מן החי) בעיקר כאשר המשתתפים אכלו כמויות מעטות של שומן טרנס מן החי בהשוואה לכמויות הגדולות שנצרכו באמצעות אכילת מוצרים תעשייתיים.

החוקרים משערים שהקשר בין צריכת שומן טרנס ותמותה עשוי לכן לשקף צריכה גדולה יותר של שומני טרנס תעשייתיים בניגוד לשומני טרנס מן החי.  החוקרים טוענים כי הממצאים הנוכחיים תומכים ששומן טרנס המגיע ממוצרים תעשיתיים, אך לא שומן טרנס מן החי, קשורים לסיכון מוגבר ל-CHD . בניגוד לכך, גם שומן טרנס תעשייתי וגם מן החי נראים בעלי אפקט דומה על רמות LDL ו-HDL כולסטרול.

החוקרים מציינים את מגבלות המחקר, בעיקר בהיותו תצפיתי ולכן אינו יכול להצביע על סיבתיות. המחברים מציעים ליישם את המימצאים באמצעות עדכון המלצות תזונתיות. הם מצביעים על כך שהנחיות תזונתיות שקוראות להסרת שומן הטרנס והשומן הרווי צריכות לקחת בחשבון את השימוש שייעשה בחומרים מסוג macronutrients אשר ישמשו כתחליפים.

BMJ. Published online August 11, 2015.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    צריכת אלכוהול בהיקף של מעל 12 גרם ביום מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension. הממצאים מצביעים על קשר ליניארי בין היקף צריכת אלכוהול ובין הסיכון לית לחץ דם, כאשר חוזק הקשר היה שונה בין גברים ונשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת אלכוהול נקשרה עם […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה