ההשפעה של תפקוד קוגניטיבי על הסיכון למחלת לב כלילית ואירועים מוחיים (Neurology)

במאמר שפורסם במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר  חדש, מהם עולה קשר בין מדדים נמוכים יותר להערכת תפקוד ניהולי ובין סיכון מוגבר לאירועים מוחיים ומחלת לב כלילית, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים למחלות כלי דם, דוגמת יתר לחץ דם וסוכרת, בקשישים בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין תפקוד ניהולי וזיכרון ובין היארעות מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים בקשישים ללא דמנציה.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-4,000 משתתפים, בגיל ממוצע של 75 שנים (44% גברים) בסיכון למחלות לב וכלי דם ממחקר PROSPER (Prospective Study of Pravastatin in the Elderly at Risk) עם מדדי מיני-מנטל של 24 נקודות ומעלה.

במהלך מעקב בן 3.2 שנים, שיעורי ההיארעות של מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים עמדו על 30.5 ו-12.4 ל-1,000 שנות-אדם, בהתאמה. מניתוח רב-משתנים עלה כי במשתתפים בשליש התחתון של התפקוד הניהולי, בהשוואה לאלו בשליש העליון, נרשמה עליה של פי 1.85 בסיכון למחלת לב כלילית ופי 1.51 בסיכון לאירועים מוחיים. במשתתפים בשליש התחתון של תפקודי הזיכרון לא תועדה עליה בסיכון למחלת לב כלילית או אירועים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין תפקוד ניהולי ירוד, אך לא זיכרון, ובין סיכון מוגבר למחלת לב כלילית ואירועים מוחיים. להערכתם, תפקוד ניהולי ירוד, כגורם סיכון עצמאי, עשוי לשקף טוב יותר את הפתולוגיות בכלי הדם במוח.

Neurology. Published online July 29, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה