דיכאון עם שינויים קיצוניים בלחץ הדם מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים (מתוך כנס ה-ESC)

בחולים עם רמות לחץ דם גבוהות או גבוהות מאוד ביחד עם תסמיני דיכאון קיים סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים חמורים, דוגמת אוטם שריר הלב, אי-ספיקת לב, או אף תמותה, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology).

תסמיני דיכאון התבססו על ממצאי שאלון HADS-D (Hospital Anxiety and Depression Scale) עם ציון של לפחות שבע נקודות. לחץ דם גבוה מאוד הוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי של 160 מ”מ כספית ומעלה, לחץ דם דיאסטולי של 100 מ”מ כספית ומעלה; לחץ דם גבוה הוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי של 140-159 מ”מ כספית, לחץ דם דיאסטולי של 90-99 מ”מ כספית; לחץ דם תקין הוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי של 130-139 מ”מ כספית, לחץ דם דיאסטולי של 80-89 מ”מ כספית. לחץ דם מאוזן באופן הדוק הוגדר בנוכחות ערכים של 120-129 ו-80-84 מ”מ כספית, בהתאמה, ולחץ דם נמוך הוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי נמוך מ-120 ולחץ דם דיאסטולי נמוך מ-80 מ”מ כספית.

במחקר שכלל למעלה מ-35,000 משתתפים מסקוטלנד זוהתה עליה של 83% בסיכון היחסי לאירועים קרדיווסקולאריים בנוכחות דיכאון וגם לחץ דם סיסטולי גבוה, בהשוואה לאלו ללא שני המצבים. באלו עם דיכאון ולחץ דם סיסטולי נמוך מאוד נרשמה עליה של 36% בסיכון היחסי לאירועים קרדיווסקולאריים.

החוקרים מסבירים כי לחץ דם סיסטולי של 160-240 מ”מ כספית זוהה כגורם מנבא משמעותי לתוצא המשולב (יחס סיכון של 1.28), כמו גם לחץ דם סיסטולי של 80-119 מ”מ כספית (יחס סיכון של 1.15) או דיכאון (יחס סיכון של 1.22).

מעניין לציין כי לא זוהה קשר בין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים ובין לחץ דם דיאסטולי עם דיכאון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי שילוב ערכי לחץ דם קיצוניים ותסמיני דיכאון מגביר את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים חמורים. הממצא המפתיע העולה מהמחקר נוגע לקשר עם לחצי דם סיסטוליים בטווח הגבוה ובטווח הנמוך.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה