אפליקציה שמעודדת סוכרתיים להתעמל, חשיפה ממושכת וקבועה לקור משפרת את רמות הסוכר אצל סוכרתיים ומדוע חשוב כל כך לא לאכול בלילה? (מתוך כנס האגודה לסוכרת)

הודעת א.י.ל- אגודה ישראלית לסוכרת

א.י.ל- אגודה ישראלית לסוכרת קיימה הבוקר, יום שלישי (8/9), את הכנס המדעי השנתי שלה, שהתמקד השנה בנושא: “סוכרת- הפנים האחרות” – חידושים האחרונים בחקר הגורמים לסוכרת, ביניהם: השמנת יתר, גנטיקה, השעון הביולוגי, חשיפת העובר לרמות הסוכר של האם ועוד. בנוסף, במהלך הכנס הוענק פרס האגודה הישראלית לסוכרת לד”ר טלי צוקרמן ופרסMSD לד”ר אמיר תירוש על תרומתם למחקר בתחום הסוכרת בישראל.

מבין ההרצאות שהתקיימו לאורך הכנס, עלו מספר נושאים חדשים ומעניינים במיוחד, מצד מרצים ומומחים מקצועיים מהארץ ומחו”ל:

פרופ’ ווטר ואן מרקן ליכטנבלט מאוניברסיטת מאסטריכט (הולנד), הציג את הפוטנציאל הטיפולי של שומן חום בסוכרת כמווסת משקל ומשק הסוכר בגוף. במחקריו, מצא פרופסור ליכטנבלט שחשיפה מבוקרת וממושכת לקור מסייעת לסוכרתיים באיזון רמות הסוכר בדם.

פרופ’ סיאן אלרד, מאוניברסיטת אקסטר (אנגליה), הציגה שיטות חדשות לאבחון גנטי של סוכרת תורשתית, בהן מנפים את הגנום של החולה ומזהים את המוטציה הייחודית האחראית לסוג הסוכרת התורשתית ממנה סובל החולה. לדבריה, כיום שיטות אלו מסייעות בזיהוי כ-80% מהסוכרת המונוגנית, מה שמאפשר התאמת טיפול טובה יותר לחולים רבים.

ד”ר עירית הוכברג מבית החולים רמב”ם, הציגה את שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט ישראל, במסגרתו פותחה אפליקציה ייחודית אשר התגלתה כיעילה במיוחד בעידוד סוכרתיים להתעמל, מרכיב חשוב באיזון הסוכרת. האלגוריתם הייחודי שהוצג לראשונה בכנס, שולח לסוכרתיים הודעות עם מסרים חיוביים ושלילים שנועדו להניע אותם להתעמל. בנוסף, האפליקציה מנטרת את הפעילות הגופנית שהחולה הסוכרתי מבצע מידי שבוע ולומדת איזה סוג של הודעות ממריץ את החולה להגיע ליעד שהותאם לו. יחס פרטני זה למטופל הביא לעלייה ממוצעת של 6% בשבוע בפעילות הגופנית בקרב סוכרתיים.   

ד”ר יערית אדמוביץ‘ ממכון ויצמן למדע, דיברה על חשיבות השעון הביולוגי בהתמודדות עם השמנת יתר. העכברים שהשתתפו במחקרה וחולקו לקבוצת ניסוי וביקורת, זכו לאכול את אותה כמות וטיב מזון, אך עם הבדל שהתגלה כמשמעותי במיוחד: העכברים בקבוצת הביקורת זכו לגישה חופשית למזון, בזמן שהעכברים בקבוצת המחקר אכלו רק בטווח של 12 שעות הפעילות הראשונות שלהם. המחקר הראה כי שבועיים של אכילה ב-12 שעות הפעילות הראשונות, הביא לשיפור במדדים בריאותיים חשובים כמו כולסטרול, שומנים, רמות סוכר ומשקל.

פרופ’ רם וייס מביה”ח עין כרם על השפעות החשיפה של רמות סוכר לא מאוזנות על עוברים במחקרו, פרופ’ וייס מצא שהסיכוי לפתח סוכרת מסוג 2 של עוברים אלה, שהפכו למתבגרים בעלי משקל עודף גדול פי שישה מאשר בני גילם שלא נחשפו לסוכרת הריונית.

השנה מציינת האגודה הישראלית לסוכרת (א.י.ל) את שנת ה-61 להקמתה, ובמסגרת זו תשים דגש מיוחד לאורך השנה על פעילויות שונות שנועדו להגביר את המודעות לגילוי מוקדם של סוכרת ולמניעתה, דרך שמירה על אורח חיים בריא. האגודה פועלת לשיפור רווחתם ובריאותם של חולי הסוכרת בישראל, לקידום מחקר רפואי על המחלה ולקיים פעילות למניעתה. העמותה מייצגת כיום כחצי מיליון חולי סוכרת המאובחנים בישראל, ומפעילה כ-17 סניפים בכל רחבי הארץ וכן סניפים נוספים שעתידים להיפתח השנה.

הערת המערכת: בקרוב יוצגו הרצאות נבחרות מתוך הכנס באתר האגודה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה