בדיקת MRI אינה מנבאה היטב חזרה לפעילות ספורט לאחר פציעה בשרירי מיתר הירך (Br J Sports Med)

בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI או Magnetic Resonance Imaging) אינה מסייעת בניבוי הזמן עד לחזרה לפעילות ספורט לאחר פציעה בשרירי מיתר הירך, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת British Journal of Sports Medicine.

החוקרים אספו משתתפים ממחקרים אקראיים-מבוקרים ומסדרות מקרים פרוספקטיביות לערכת פציעות שרירי מיתר הירך, סך כולל של 100 ספורטאים עם כאב ירך אחורי חד השלימו במהלך חמישה ימים אנמנזה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקת MRI. החולים היו במעקב אחר הזמן הנדרש עד לחזרה לפעילויות ספורטיביות.

מבין 180 ספורטאים, 177 היו ספורטאים מקצוענים, 77.2% שחקני פוטבול. בדיקה גופנית הושלמה במהלך שלושת הימים הראשונה לאחר הפציעה ב-90% ובדיקת MRI הושלמה בתוך ארבעה ימים מהחבלה ב-94% מהמשתתפים. בדיקת MRI הייתה חיובית ב-78% מהנבדקים עם חבלה בראש הארוך של Biceps Femoris ב-79.4% מהחולים עם Semimembranous וב-17% מאלו עם פגיעה ב-Semitendinous.

הזמן הממוצע עד לחזרה לפעילות ספורט בקבוצת החולים עם בדיקת MRI חיובית עמד על 24 ימים, זאת בהשוואה ל-13 ימים באלו עם בדיקת MRI שלילית.

ארבעת המשתנים שנבחנו באנמנזה הרפואית ונקשרו עם ניבוי חזרה לפעילו ספורט כללו את מדד הכאב המקסימאלי, עצירה מכוונת בתוך חמש דקות, משך רגישות השריר הארבע-ראשי, וכאב בכיפוף ברך נגד תנגודת.

החוקרים מציינים כי קיימת שונות רבה בהיקף הזמן הנדרש עד לחזרה לפעילויות ספורט לאחר פציעה בשריר מיתרי הברך. יתרה מזאת, כאשר שילבו את תוצאות בדיקת ה-MRI עם אנמנזה ובדיקה גופנית, בדיקת MRI מסבירה רק 2.8% מהשונות.

החוקרים מדגישים כי יש למרות שבדיקות MRI אינן מסייעות בניבוי הזמן לחזרה עד לפעילות ספורט, בדיקת MRI עשוי לסייע בהדרכת הספורטאים אודות סוג הפציעה ואישור אבחנה קלינית דוגמת קרעים.

Br J Sports Med 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה