מגמות חיוביות בהישרדות ילדים חולי סרטן בישראל (האגודה למלחמה בסרטן)

לקראת מבצע הקש בדלת קיימה היום האגודה למלחמה בסרטן מסיבת עיתונאים בה הציגה העדכונים הבאים:

דר’ ליטל קינן בוקר-סגנית מנהלת הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות ויועצת האגודה למלחמה בסרטן מציגה נתונים חדשים על סרטן בילדים:

·         חלה התקדמות עצומה בתוצאות הטיפול בסרטן בילדים: בשנות ה-70 רק כ-50% מהילדים שאובחנו בישראל עם סרטן שרדו 5 שנים, בשנות האלפיים מעל 80% שורדים 5 שנים ויותר.

·         המגמות בהיארעות (מספר המקרים החדשים שמאובחנים מידי שנה) מורות על יציבות בשיעורים, מאז שנות ה-90, בשני המינים ובשתי קבוצות האוכלוסייה.

·         ההישרדות היחסית- שיעורי הריפוי, לחמש שנים בקרב בני 0-19 גבוהה, ונעה סביב 85% (למעט בבנים ערבים, שם ההישרדות היא בסביבת 77%).

·         המגמות בתמותה מורות על ירידה מתמשכת בשיעורים בשני המינים, ובשתי קבוצות האוכלוסייה.

·         היארעות גידול ראשוני נוסף במחלימים מסרטן ילדות (גילאי 0-19) גבוהה פי 3.5 עד פי 8 מזו הצפויה באוכלוסייה הכללית, גם בישראל, לכן חשובה תכנית המעקב אחר המחלימים.

·         רוב הגידולים הנוספים מאובחנים מעל לעשור אחרי אבחנת המחלה הראשונית, והשכיחים ביותר הם גידולי מוח, בלוטת המגן (Thyroid), שד וליקמיה.

·         בקרב המאובחנים בשנים מאוחרות יותר (שנות האלפיים) שיעורי ההישרדות היחסיים גבוהים יותר.

נתונים כלליים:

·         נכון לשנת 2012 חיים בישראל 283,000 חולים ומחלימים ממחלת הסרטן, מתוכם כ-10,000 ילדים, שאובחנו בהיותם בני 0-19.

·         מידי שנה מאובחנים 28,709 חולים חדשים, מתוכם 25,531 עם סרטן חודרני.

·         בין השנים 2000-2010, 62.6% מחולי הסרטן בישראל החלימו, לעומת 38.8% בין השנים 1960-1969.

v    סרטן בילדים:

·         בשנת 2012 אובחנו 417 חולים חדשים בקרב ילדים ובני נוער, גילאי

0-19 שנים, ונפטרו 54 ילדים ובני נוער.

·         כיום חיים בישראל כ-9,000 מחלימים שאובחנו עם סרטן בילדותם (גילאי 0-19) מאז 1980 ועד 2012.

·         הגידולים השכיחים ביותר הם ליקמיות, גידולים ממאירים של המח ומערכת העצבים המרכזית ולימפומות.

·         התמותה מגידולים ממאירים בבני 0-19 נמוכה, והשיעורים דומים בין המינים וקבוצות האוכלוסייה.

·         הגידולים השכיחים ביותר כגורמי תמותה הם גידולים ממאירים של המח ומערכת העצבים המרכזית, ליקמיות וגידולי עצם.

·        תמונת הסרטן בילדים בישראל דומה לזו המדווחת ממדינות מפותחות אחרות, וכן גם נתוני התחלואה בגידול ראשוני נוסף, בקרב המחלימים מסרטני ילדות.

נתונים נוספים בפרק ההרחבה.

להלן דברי פרופ’ צ’חנובר, נשיא הכבוד של האגודה:

“מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן בישראל המתנהל תמיד קרוב לפרוס השנה החדשה – מסורת ברוכה.  על פיה, עומד בראשו מי שתרם את התרומה המשמעותית הראשונה למבצע באותה שנה.  השנה, עומד מאחוריו איש מופלא וצנוע החפץ בעילום שמו.  אינני מתיימר לייצגו, גם לא אוכל לעשות כן, שכן מתן בסתר היא מן הנעלה שבמצוות.  אוכל רק לשתף אתכם מעט במחשבותיי וידיעותיי המעטות על המחלה שמפחידה אותנו כל כך, וללא סיבה, שכן אם נתייחס אליה באותו הגיון בו אנו מתייחסים לכל המחלות האחרות המקיפות אותנו, נוכל לה ונדביר אותה. 

במשולש מחלת הסרטן מצויים שלושה הקשורים זה בזה הדדי. בראש וראשונה החולים ומשפחותיהם המתמודדים עם המחלה בגבורה רבה.  בקודקוד השני ניצבים המטפלים –  הצוות הרפואי –  האחיות, הרופאים, הטכנאים, העובדים הסוציאליים, כל מי שנלחם אישית על ריפויו של כל חולה וחולה ועל הטבת מצבו.  ובקודקוד השלישי עומדים החוקרים, אלו המנסים להבין את מנגנוני המחלה, מה היא ההפרעה שגורמת לה, ואשר פיצוחה יביא לפיתוח תרופות למיגורה.  והשלושה הללו, גם ללא ידיעתם, כרתו ברית, הם צוות שכל מרכיביו הכרחיים להשגת המטרה.  לשרשרת הזו הגיון פשוט – החוקר מגלה את המנגנון ומתאים לו תרופה.  זו משופרת על ידי חברות  התרופות, וניתנת לחולה על ידי המטפל. 

רק תגובתו של החולה היא זו שתאמר לנו עד כמה הטיפול הצליח ונולדה אכן תרופה חדשה מצילת חיים.

השנה האחרונה ראתה התקדמות עצומה בחקר ובפיתוח תרופות להדברת הסרטן.  סוף סוף רתמו החוקרים את המערכת החיסונית למלחמה במחלה.  הקיר הבלתי עביר של השאלה מדוע הגידול הסרטני איננו נדחה על ידי המערכת החיסונית שאמורה לראות בו גוף זר נפרץ סוף סוף, ותרופות מצילות חיים – במיוחד לסרטן העור הממאיר – המלנומה – הצילו כבר והאריכו את חייהם של רבים בשנה האחרונה, וזו רק ההתחלה.  שחרורה של המערכת החיסונית לדחיית הסרטן ולפיתוח תרופות חדשות יפרוץ אל מעבר למלנומה, ויכסה ממאירויות נוספות רבות, ובהן גם סרטן הריאה אשר התוצאות החיוביות לטיפול הראשוני בו, בתרופות אלו, מעוררות תקוות גדולות.

אך הדרך עדיין ארוכה.  מחלות ממאירות רבות נותרו ללא מענה, וגם ההצלחות מוגבלות ולא כל החולים מגיבים לטיפולים החדשניים הללו.  פערים גדולים אלו דורשים מאמץ רב וארוך שנים לסגירתם.  אך פריצות הדרך העקרוניות נעשו, ובטוחני כי היריעה של המחלות והחולים, שהרפואה המודרנית תושיעם, תתרחב ותגדל.  לקרוב לשלוש מאות אלף חולי הסרטן החיים בינינו בישראל נאמר כי האור מבצבץ בקצה המנהרה, ונקווה כי יאיר לרובם לבריאות שלמה.    

אנו בישראל מהווים חלק מן המאבק העולמי במחלה.  חוקרינו ורופאינו מצויים בחזית הקדמה של פיתוח התרופות והטיפולים, והישגי המחקר הישראלי מביאים מזור לעולם כולו, גם לחורשי רעתנו. 

האגודה למלחמה בסרטן היא היסוד עליו מונח המשולש החשוב הזה, והיא מתקיימת כולה מתמיכתו רחבת הלב של הציבור. 

עזרו לחולים, למטפלים ולחוקרים להתרפא, להדביר את המחלה, ולחיות בעולם החופשי ממנה, מטרה זו אפשרית היא וברת השגה.” 

*פרופ’ צ’חנובר, קיבל מענקי מחקר מהאגודה למלחמה בסרטן כחוקר צעיר. שימש כעשור בועדת המחקר שלה. את פרס הנובל לכימיה קבל ב- 2004.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה