בדיקת CTA עדיפה על בדיקת SPECT לאבחנת מחלה כלילית (Circ Cardiovasc Imaging)

בדיקתCTA(Computed Tomography Angiography) מדויקת יותר מבדיקתMPI(Myocardial Perfusion Imaging) לאבחנת מחלת עורקים כלילית בחולים ללא תסמינים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העתCirculation:Cardiovascular Imaging.

החוקרים כותבים כי בסיכומו של דבר, בדיקתCTAהייתה רגישה יותר לזיהוי מחלת עורקים כלילית ב-391 משתתפים ללא תסמינים שלקחו חלק במחקרCORE320, עם דיוק כולל גבוה יותר.

החוקרים כותבים כי בדיקתCTAהייתה מדויקת יותר מבדיקתSPECT-MPIלשלילת ואישור מחלה כלילית, שאושרה באמצעות אנגיוגרפיה כמותית, בכלל הנבדקים למעט אלו עם הסתיידות כלילית חמורה ואלו עם אנטומיה המעידה על מחלה כלילית בסיכון גבוה. בחולים עם הסתיידות חמורה, לדוגמא, הדיוק האבחנתי היה דומה בין בדיקתCTAו-SPECT-MPI, זאת בעיקר בשל סגוליות נמוכה יותר לאבחנת מחלת עורקים כלילית עםCTAבחולים עם מדד סידן של 400 ומעלה. בדומה, ב-111 הנבדקים בסיכון גבוה, שיעורי הסגוליות היו נמוכים יותר משמעותית עםSPECT-MPI.

החוקרים כותבים כי התוצאות עם בדיקתCTAהיו מאוזנות יותר כאשר נקבע סף היצרות כלילית של 55% לזיהוי חולים עם מחלת עורקים כלילית באנגיוגרפיה. במקרים אלו, הרגישות והסגוליות עמדו על 88% ו-83%, בהתאמה, בהשוואה ל-92% ו-75%, בהתאמה, כאשר התבססו על סף היצרות של 50%.

מינון הקרינה הממוצע עם בדיקתCTAהיה3.9 mSv, נמוך משמעותית בהשוואה ל-9.8 mSvעם בדיקתSPECT-MPI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעוד שבדיקתCTAיעילה יותר מ-SPECT-MPIלאבחנת מחלה כלילית, כמו גם שלילת מחלה זו, מתוצאות המחקר עולה כי בדיקות סקירה עםCTAמלוות בשיעור גבוה יותר של צנתורים כליליים ופרוצדורות רה-וסקולריזציה, כולן ללא

 עדות לשיפור התוצאות. לאור זאת, הערכה תפקודית נדרשת לעיתים לפני התערבויות כליליות במידה ובדיקתCTAמשמשת כבדיקת הבחירה להערכת מחלת עורקים כליליים.


Circ Cardiovasc Imaging 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה