המלצה לשימוש מושכל במעכבי GP IIb/IIIa בזמן התערבות כלילית מילעורית (JACC Cardiovasc Interv)

ממחקר תצפיתי גדול שכלל חולים שהשלימו התערבות כלילית מילעורית בשל תסמונת כלילית חדה עולה כי בחולים שטופלו בתרופות ממשפחת GPI (Glycoprotein IIb/IIIa Inhibitor) תועד סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה באשפוז, אך גם סיכון מוגבר לדימום מג’ורי בתוך 72 שעות.

החוקרים התבססו על נתוני NCDR (National Cardiovascular Data Registry) בין השנים 2009-2011 במטרה לזהות את החולים בעלי הסבירות הגבוהה ביותר לתועלת מטיפול תרופתי אגרסיבי דוגמת GPI. הטיפול ב-GPI לווה בשיעורי הישרדות טובים יותר באשפוז בחולים שהשלימו PCI בשל אוטם שריר הלב עם עליות מקטע ST (בניגוד לאנגינה לא-יציבה או אוטם שריר הלב ללא עליות מקטע ST) או קיבלו טיפול נוגד-קרישה בהפרין (אך לא אלו שטופלו ב-Bivalirudin) או עם צפי סיכון תמותה גבוה יותר.

החוקרים זיהו 970,875 חולים עם תסמונת כלילית יציבה שהשלימו PCI ראשוני לא-אלקטיבי בין יולי 2009 ועד ספטמבר 2011. במדגם זה, 326,283 חולים טופלו ב-GPI. הם התאימו חולים שטופלו ולא טופלו בתרופות אלו (135,260 חולים בכל קבוצה).

חולים בקבוצת ההתערבות היו חולים יותר ומורכבים יותר. מבין החולים שטופלו ב-GPI, 79% טופלו בהפרין, 20% טופלו ב-Bivalirudin, בעוד שביתר החולים, 44% טופלו בהפרין ו-68% טופלו ב-Bivalirudin.

מניתוח לא-מתוקן של הנתונים עלה כי בחולים שטופלו ב-GPI תועד סיכון מוגבר לתמותה באשפוז (2.4% לעומת 1.4%) ולדימום מג’ורי (3.7% לעומת 1.5%, p<0.001). עם זאת, לאחר תקנון לגורמים דוגמת גיל, מין, גזע, ביטוח רפואי, עישון, סיפור משפחתי של מחלת עורקים כלילית מוקדמת ואוטם שריר הלב בעבר, הירידה בסיכון היחסי בתמותה נעה בין 10%-28% בחולים שטופלו ב-GPI , אם כי הטיפול עדיין לווה בסיכון מוגבר לדימום מג’ורי.

החוקרים מזהירים כי מאחר ומדובר במחקר תצפיתי, לא ניתן לקבוע סיבתיות. עם זאת, הממצאים עולים בקנה אחד עם תוצאות מטה-אנליזה קודמת.

לאור זאת, בעידן המודרני של PCI, עדיין יש מקום לשימוש מושכל ב-GPI. עם זאת, במאמר מערכת טענו מומחים כי למרות שקשה שלא להסכים עם מסקנה שמרנית כזו, הבחירה של הטיפול התרופתי צריכה להתבסס על מחקרים אקראיים, ויתרה מזאת, מעט מאוד חולים במחקר טופלו במעכבי P2Y12 חדשים.

JACC Cardiovasc Interv 2015; 8

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה