תכניות תמיכה עם עמיתים מסייעות בשיפור אורח חיים בריא (מתוך כנס ה-AHA)

הליכה פעילות גופנית

לפגישות חודשיות עם אחרים במסגרת קבוצות תמיכה העם עמיתים, שנועדו לספק עידוד ותמיכה, תועלת משמעותית על גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, בעיקר הפסקת עישון, לאחר שנה אחת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Heart Association.

לאור השימוש בתמיכת עמיתים במסגרת תכניות לטיפול בהפרעות התמכרות, החוקרים ביקשו לבחון את ההשפעות של קבוצות תמיכה מבוססות-עמיתים לשינוי גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם והתנהגות של המשתתפים, כאשר הם מציינים כי התכנית הצליחה להביא לשיפור משמעותי בתוצא משולב שכלל חמישה משתנים הקשורים באורחות חיים / גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, המוכרים בשם BEWAT (Blood Pressure, Exercise, Weight, Alimentation, Tobacco).

החוקרים מסבירים כי לתכנית Fifty-Fifty השפעה חיובית על המשתתפים, עם שיפור כולל במדד BEWAT ומרכיביו, בפרט הפסקת עישון. אימוץ נרחב של תכנית זו עשוי להשפיע משמעותית לשיפור הבריאות הקרדיווסקולארית.

במסגרת התכנית, שנערכה בשבע ערים בספרד, כל המשתתפים קיבלו הדרכה בנוגע לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים ואורחות חיים במהלך שש סדנאות. הסדנאות נועדו לעודד מוטיבציה לביצוע פעילות גופנית, תזונה נכונה, הפסקת עישון, ניהול לחצים ואיזון לחץ הדם.

עם השלמת הסדנאות הראשוניות, החוקרים חילקו באקראי 543 מבוגרים בגילאי 25-50 שנים, עם לפחות גורם סיכון קרדיווסקולארי אחד (יתר לחץ דם, עודף משקל, עישון או חוסר פעילות גופנית) לקבוצת ביקורת או לקבוצת ההתערבות. ההתערבות כללה קבוצה קטנה של כ-10 משתתפים, בהובלת מנחה שעבר הכשרה להנחיית הקבוצה במהלך הפגישות החודשיות.

לאחר שנה אחת, בשתי הקבוצות חל שיפור במדדי BEWAT, אך העליה בקבוצת ההתערבות הייתה גדולה יותר משמעותית, בהשוואה לקבוצת הביקורת. במונחים של מרכיבים פרטניים במדד BEWAT תועד שיפור משמעותי רק בהפסקת עישון בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה