האם ל-Chondroitin יעילות דומה ל-Celecoxib להקלה על תסמיני אוסטיאוארתריטיס? (מתוך כנס ה-ACR)

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology עולה כי Chondroitin, הנחשב לרוב לתוסף תזונה יותר מאשר אפשרות טיפול, עשוי להאט את ההתקדמות ארוכת הטווח של אוסטיאוארתריטיס של הברכיים ולהביא להקלה דומה בתסמיני אוסטיאוארתריטיס לזו המתוארת עם Celecoxib.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה מחלוקת ארוכה אודות התועלת של Chondroitin בטיפול באוסטיאוארתריטיס. בארצות הברית, התכשיר נמכר כתוסף מזון ובאירופה נרשם לעיתים כטיפול תרופתי.

להערכת התועלת של Chondroitin, החוקרים גייסו למחקר 194 חולים עם אוסטיאוארתריטיס ראשוני של הברכיים. בכל החולים הייתה עדות לסימני דלקת סינוביה, מדד Kellgren-Lawrence בדרגה 2 או 3 ורוחב מרווח מפרקי מינימאלי של לפחות 2 מ”מ במדור המדיאלי בצילום ברך בעמידה. כל החולים סבלו מכאבי ברכיים במהלך החודש הקודם ומדד VAS (Visual Analog Scale) להערכת כאב בזמן הליכה עמד על לפחות 40 מ”מ.

מחצית מהמשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Chondroitin Sulphate במינון 1200 מ”ג ביום והמחצית השניה, ששימשה כקבוצת ביקורת, חולקה לטיפול ב-Celecoxib.

חולים בסיכון לאירועים קרדיווסקולארים או גסטרואינטסינאליים לא נכללו בניתוח הנתונים בשל חשש מפני הטיפול ב-Celecoxib באוכלוסיה זו. כל החולים היו רשאים ליטול טיפול באקמול, עד 3 גרם ליום, כטיפול הצלה.

שתי הקבוצות היו דומות במין, גיל, כאב, מדד מסת גוף, כאב, נוקשות ותפקוד גופני. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 61 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 31 ק”ג למטר בריבוע.

במהלך השנתיים בהן נערך המחקר, מספר החולים שפרשו בשל העדר תועלת, אירועים חריגים, אובדן למעקב, הפרת פרוטוקול וסיבות שונות, היה דומה בשתי הקבוצות. בניתוח הנתונים הסופי, נכללו 58 חולים בקבוצת הטיפול ב- Chondroitin ו-63 חולים בקבוצת הביקורת.

החוקרים התבססו על בדיקות MRI להערכת השינוי בסחוס ומבנים אחרים בברכיים. לאחר 12 חודשים, תועד הבדל באובדן הסחוס במדור המדיאלי בין שתי הקבוצות, הבדל שנותר לאורך 24 חודשים.

Chondroitin Sufate נמצא יעיל יותר משמעותית בהפחתת אובדן סחוס ושני הטיפולים היו דומים ביעילותם בהפחתת התסמינים לאורך זמן.

מתוך כנס ה-ACR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה