התקן לסת ומכשיר CPAP דומים ביעילותם בהפחתת לחץ דם בחולים עם דום נשימה בשינה (JAMA)

השימוש במכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) והתקן לסת MAD (Mandibular Advancement Device) לטיפול בדום נשימה בשינה הדגימו השפעה דומה להפחתת לחץ דם, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת JAMA.

הסקירה כללה 51 מחקרים עם 4,888 חולים. מבין אלו, 44 מחקרים ערכו השוואה בין מכשיר CPAP  ובין ביקורת לא-פעילה; שלושה מחקרים ערכו השוואה בין התקני לסת ובין ביקורת לא-פעילה; מחקר אחד השווה בין מכשיר CPAP ובין MAD ושלושה מחקרים ערכו השוואה בין CPAP, התקן לסת וביקורת לא-פעילה.

בהשוואה לביקורת לא-פעילה, השימוש בהתקני לסת לווה ביריד של 2.1 מ”מ כספית בלחץ הדם וירידה של 1.9 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי.

החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי בין מכשיר CPAP והתקני לסת בהשפעתם על לחץ הדם הסיסטולי (0.5- מ”מ כספית) או לחץ הדם הדיאסטולי (0.2- מ”מ כספית).

עם זאת, מניתוח משני של הממצאים עלתה השפעה גדולה יותר למשכיר CPAP עם שימוש ממושך יותר. עליה של שעה אחת בשימוש הממוצע במכשיר CPAP בלילה לוותה בירידה נוספת של 1.5 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה נוספת של 0.9 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי.

החוקרים כותבים כי עם השימוש במכשיר CPAP, ההשפעה הטובה ביותר תוארה בחולים שהשתמשו במכשיר לאורך כל הלילה, בהשוואה לאלו שהשתמשו במכשיר בתחילת הלילה אך הסירו אותו לאחר מספר שעות.

בניגוד למכשירי CPAP, התקני לסת הם קטנים, נכנסים בקלות לכל מזוודה ואינם דורשים אספקת חשמל.

החוקרים מאמינים כי התוצאות הללו עשויות להוביל לעליה בפופולאריות השימוש בהתקני לסת.

JAMA. 2015;314:2280-2293

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה