השוואת מעקב מול התערבות ניתוחית לאחר טיפול כימותרפי-קרינתי לסרטן רקטום (The Lancet Oncology)

מנתונים שפורסמו בכתב העת The Lancet Oncology עולה כי חלק משמעותי מהחולים עם ממאירות של הרקטום שהיו במעקב בלבד לא נדרשו להתערבות ניתוחית וסטומה קבועה, ללא פגיעה בתוצאות האונקולוגיות לאחר שלוש שנים.

מחקר OnCoRe (Oncologic Outcomes after Clinical Complete Response in Patients with Rectal Cancer) הינו מחקר עוקבה שכלל חולים בכל הגילאים, שאובחנו עם אדנוקרצינומה של הרקטום, ללא גרורות מרוחקות, שהשלימו טיפול כימותרפי-קרינתי לפני ניתוח בין 14 בינואר, 2011, ועד 15 באפריל, 2013. לחולים עם תגובה קלינית מלאה הוצע גישת מעקב בלבד, ובאלו ללא תגובה קלינית מלאה הוצעה כריתה ניתוחית, בהתאם לצורך. עוד נכללו במחקר חולים עם תגובה קלינית מלאה שהיו במעקב בלבד בין 10 במרץ, 2005, ועד 21 בינואר, 2015, בשלושה מרכזים סמוכים לטיפול בסרטן.

לצרכיי השוואה, החוקרים התאימו זוגות חולים לקבוצת מעקב בלבד אל מול קבוצת הסרה ניתוחית, כולל התאמה בשלב T, גיל ומצב תפקודי. תוצא הסיום העיקרי היה שיעורי הישרדות ללא גדילה חוזרת של המחלה ממועד התחלת טיפול כימותרפי-קרינתי. תוצאי סיום משניים כללו את שיעורי ההישרדות הכוללים, ושיעורי הישרדות ללא סטומה.

מדגם המחקר כלל 259 חולים, מתוכם 228 השלימו הסרה ניתוחית וב-31 תועדה תגובה קלינית מלאה ונכללו בקבוצת מעקב בלבד. 98 חולים נוספים צורפו לקבוצת המעקב בלבד. מבין 129 החולים בקבוצת המעקב (חציון מעקב של 33 חודשים), ב-34% תועדו גדילה חוזרת; ל-36 מבין 41 חולים עם גדילה חוזרת מקומית, ללא גרורות, ניתן טיפול הצלה.

בניתוח המותאם (109 חולים בכל קבוצה), לא תועדו הבדלים לאחר שלוש שנים בשיעורי הישרדות ללא-מחלה וללא-גדילה חוזרת של הגידול בין קבוצת המעקב וקבוצת התערבות ניתוחית (88% לעומת 78%, p=0.043). בדומה, לא תועדו הבדלים בשיעורי ההישרדות הכוללים לאחר שלוש שנים (96% לעומת 87%, P=0.024). מנגד, בחולים בקבוצת המעקב תועדו שיעורי הישרדות ללא-סטומה שהיו גבוהים םיותר לאחר שלוש שנים, בהשוואה לאלו בקבוצת ההתערבות הניתוחית (74% לעומת 47%, יחס סיכון של 0.445) עם הבדל אבסולוטי בין הקבוצות של 26% בחולים שנמנעו מסטומה קבועה לאחר שלוש שנים.

ממצאי המחקר עשויים לסייע בתהליכי קבלת החלטות בחולים לאחר טיפול כימותרפי-קרינתי כנגד ממאירות של הרקטום.

The Lancet Oncology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה