מחקר חדש בראשות פרופ’ רות בירק דקן ההפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל: נמצא ששונות בגן ספציפי משפיעה על ערכי לחץ דם באוכלוסייה הישראלית

מחקר חדש בראשות פרופ’ רות בירק דקן ההפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל:

נמצא ששונות בגן ספציפי משפיעה על ערכי לחץ דם באוכלוסייה הישראלית .

במחקר נמצא כי שונות בגן ספציפי משפיע על ערכי לחץ דם (דיאסטולי), ממצא זה הינו בעל משמעות לטיפול ביתר לחץ דם בתחום החדש של רפואה מותאמת אישית.

קבוצת מחקר בראשות פרופ’ רות בירק מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל  הראתה ששונות גנטית בין אנשים בגן MTHFR (אנזים מפתח במסלול יצירת חומצות גרעין בגוף האדם) משפיעה משמעותית על לחץ הדם הדיאסטולי (הערך הנמוך במדידת לחץ דם) בבני אדם. לכך השלכות משמעותיות לטיפול ביתר לחץ דם, בתחום החדש של רפואה מותאמת אישית (personalized medicine) .

לחץ דם הינו תכונה המושפעת מגנטיקה וממרכיבים סביבתיים, כגון תזונה ופעילות גופנית. לחץ דם גבוה נפוץ ביותר באוכלוסיה בוגרת (כשליש מהאוכלוסייה המבוגרת בעולם) ומהווה גורם סיכון משמעותי בהתפתחות והחרפה של תחלואה במחלות לב, שבץ, מחלות כליות, הריונות בסיכון גבוה וכו’.

במחקר באוניברסיטת אריאל נבדק בכלים חישוביים וסטטיסטיים  הקשר בין השונות הגנטית בין בני אדם ובין ערכי לחץ דם ורמות שומנים בדם. נמצא שקיים קשר מובהק בין השונות הגנטית בגן MTHFR לבין רמות לחץ דם דיאסטולי (הערך הנמוך במדידת לחץ דם).

הודגם שקשר זה איננו תלוי ברמות שומנים בדם ומהווה גורם סיכון בפני עצמו.

במחקר נמצא שכאשר השונות הגנטית ב-MTHFR מופיעה בשני העותקים של הגן (בכ-12% מהאוכלוסיה), זה לכשעצמו מעלה משמעותית את לחץ הדם הדיאסטולי הממוצע בכ-8 יחידות מ”מ כספית. כשהשינוי מצוי רק באחד משני העותקים של הגן (מצב “הטרוזיגוטי”) לחץ הדם הדיאסטולי הממוצע עולה בכ- 3.5mmHg .

מחקר זה הינו הראשון שמדגים שהשונות הגנטית ב-MTHFR גורמת לשינוי ספציפי בלחץ הדם הדיאסטולי. המחקר מראה כמותית עד כמה ההשפעה על לחץ הדם משמעותית ללא תלות בגורמים אחרים.

תוצאות המחקר הן בעלות חשיבות רבה באיתור ואיבחון של אנשים בעלי סיכון לעלייה בלחץ דם, ומהוות פתח לטיפול רפואי יעיל ומותאם אישית ביתר לחץ דם, על פי המידע הגנטי של כל אדם.

המחקר  של פרופ’ בירק בוצע בשיתוף עם ד”ר חפץ ממכון לב בירושלים ופורסם לאחרונה בעיתון  American Journal of Hypertension

נמסר על ידי: מרב קליק לרנר רכזת מדעים, הנדסה וארכיטקטורה,  דוברות אוניברסיטת אריאל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה