הערכת היקף השימוש בבדיקת אקו-לב בחולים מאושפזים (J Am Coll Cardio)

בדיקת אקו-לב דרך בית החזה מלווה בשיפור הישרדותי בחולים המאושפזים בשל אוטם חד של שריר הלב וסיבות קרדיווסקואלריות אחרות, אך למרות זאת, הבדיקה מבוצעת בפחות מ-10% מהחולים הללו למרות התוויה מתאימה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מארצות הברית, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש המוגבר בבדיקות אקו-לב מעלה תהיות באשר לשימוש יתר בבדיקה האבחנתית הנ”ל בארצות הברית. מטרתם כעת הייתה לבחון את המגמות הארציות, דפוסי השימוש ותוצאות הטיפול בחולים על-רקע שימוש בבדיקת אקו-לב בחולים מאושפזים.

החוקרים זיהו אבחנות אשפוז שנקשרו בשכיחות הכי גבוהה עם בדיקות אקו-לב והשלימו ניתוח סטטיסטי בכל אבחנה להערכת הקשר בין השלמת בדיקת אקו-לב ובין תמותה מכל-סיבה באשפוז.

בתקופה שבין 2001-2011, הנפח האבסולוטי והיארעות בדיקות אקו-לב עלו באופן עקבי בשיעור שנתי ממוצע של 3.41% ו-3.04%, בהתאמה. בשנת 2010, השימוש בבדיקת אקו-לב לווה בסיכוי נמוך יותר לתמותה באשפוז בקרב חולים מאושפזים בשל אוטם חד של שריר הלב (יחס סיכויים מתוקן של 0.74, p<0.001), הפרעות קצב לב (יחס סיכויים מתוקן של 0.72, p=0.02), מחלה צרברווסקולארית אקוטית (יחס סיכויים מתוקן של 0.36, p=0.005) ואלח-דם (יחס סיכויים מתוקן של 0.77, p<0.001).

בשנת 2010, חמש אבחנות אלו היו אחראיות ל-3.7 מיליון אשפוזים (9% מכלל האשפוזים); עם זאת, בדיקת אקו-לב בוצעה רק ב-8% מהמקרים. ניתוח משני של בדיקות ההדמיה במרכז הרפואי אישרו תת-שימוש בבדיקות אקו-לב בקרב חולים שהלכו לעולמם במהלך האשפוזים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות העליה בשיעור בדיקות אקו-לב, היקף השימוש בבדיקת אקו-לב לא היה גבוה דיו במהלך אשפוזים קרדיווסקולאריים.

J Am Coll Cardiol 2016; 67:502-511

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה