האם טיפול בתרופות ממשפחת PPI מעלה את הסיכון לדמנציה? (JAMA Neurol)

תוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology, מאשרות את הקשר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) ובין סיכון מוגבר לדמנציה בחולים מבוגרים.

החוקרים מסבירים כי במחקר קודם הם מצאו קשר בין טיפול בתרופות אלו ובין הסיכון לדמנציה, אם כי המחקר הנוכחי הגדול יותר ומבוסס על נתונים ממאגרי ניפוקי תרופות ולא על רשומות רפואיות.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי, שהתבסס על נתונים בין השנים 2004-2011, שמקורם מהגוף המבטח הגדול ביותר בגרמניה, AOK (Allgemeine Ortskrankenkassen). החוקרים בחנו את המרשמים לטיפול ב-Omeprazole, Pantoprazole, Lansoprazole, Esomeprazole, או Rabeprazole.

התוצא העיקרי היה אבחנת מקרה חדש של דמנציה לפי הרשומות הרפואיות.

מדגם המחקר כלל 73,679 משתתפים בגילאי 75 שנים ומעלה, ללא דמנציה בתחילת המחקר. בקרב החולים טופלו בתרופות ממשפחת PPI (2,950 חולים, גיל 83.8 שנים) תועדה עליה משמעותית בסיכון להיארעות דמנציה, בהשוואה לחולים שלא טופלו בתרופות אלו (70,729, גיל ממוצע של 83 שנים) (יחס סיכון של 1.44, p<0.001).

החוקרים כותבים כי הימנעות מתרופות ממשפחת PPI עשויה לסייע במניעת התפתחות דמנציה. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם נתונים ממודלי עכברים שמצאו כי PPI מעלים את רמות ביתא-עמילואיד במוח של עכברים. הם קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים לבחינה מעמיקה של הקשר הנ”ל.

JAMA Neurol. Published online February 15, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה