יתר לחץ דם בהיריון מעלה את הסיכון לקרדיומיופתיה (JAMA)

הפרעות יתר לחץ דם בהיריון מלוות בסיכון מוגבר לקרדיומיופתיה שנים לאחר ההריון וללא תלות בחומרת יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין הפרעות יתר לחץ דם במהלך ההיריון ובין קרדיומיופתיה מעבר לתקופת משכב לידה. הם אספו נתונים ממחקר עוקבה ארצי, להשוואת שיעורי קרדיומיופתיה בנשים עם ובלי היסטוריה של הפרעות יתר לחץ דם של ההיריון במדגם שכלל למעלה ממיליון נשים, עם לפחות הריון אחד שהסתיים בלידת חי או לידת מת בדנמרק, בין השנים 1978-2012, עם מעקב עד 31 בדצמבר, 2012.

התוצא העיקרי היה שיעורי קרדיומיופתיה למעלה מחמישה חודשים לאחר הלידה ועד 34 שנים ושבעה חודשים.

בנשים שלקחו חלק במדגם הראשוני תועדו למעלה מ-2 מיליון הריונות במהלך תקופת המחקר, 76,108 מהם הסתבכו בהפרעת יתר לחץ דם של ההיריון. במהלך המעקב, 1,577 נשים (בגיל ממוצע של 48.5 שנים בעת אבחנת קרדיומיופתיה) פיתחו קרדיומיופתיה. בהשוואה לנשים עם הריונות עם לחץ דם תקין, בנשים עם היסטוריה של הפרעות יתר לחץ דם של ההיריון תועד שיעור מוגבר של קרדיומיופתיה (יחס סיכון של 2.20). ממעקב אחר נשים עם קדם רעלת היריון בינונית, עלה כי יחס הסיכון המתוקן לקרדיומיופתיה עמד על 1.89 ואילו בקרב נשים עם יתר לחץ דם בהיריון יחס הסיכון המתוקן עמד על 2.06.

עליות אלו נותרו למעלה מחמש שנים לאחר ההיריון האחרון. מניתוח הנתונים עלה כי רק כ-50% מהקשר נבע מקשר לא-ישיר דרך יתר לחץ דם כרוני לאחר ההיריון. במדגם זה, 11% מכלל אירועי קרדיומיופתיה אירע בנשים עם היסטוריה של הפרעות יתר לחץ דם של ההיריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם הפרעות יתר לחץ דם של ההיריון, בהשוואה לנשים ללא היסטוריה דומה, עליה קטנה אך משמעותית בסיכון לקרדיומיופתיה למעלה מחמישה חודשים לאחר הלידה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם מדובר בקשר סיבתי.

JAMA 2016; 315:1026-1033

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה