טיפול בסטטינים מפחית סיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים בסיכון בינוני למחלת לב כלילית (N Engl J Med)

מתוצאות מחקר HOPE-3 (Heart Outcomes Prevention Evaluation-3), שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine והוצגו בו-זמנית במהלך כנס ה-ACC (American College of Cardiology) , עולה כי טיפול להפחתת רמות כולסטרול בלבד ועם טיפול לאיזון לחץ הדם, עשוי למנוע אירועים קרדיווסקולאריים בחולים המוגדרים כבעלי סיכון בינוני למחלת לב כלילית, אך הפחתת לחץ דם לבדה אינה מביאה לתועלת זו, אלא אם לחץ הדם היה גבוה מלכתחילה.

מחקר HOPE-3 כלל 12,705 משתתפים (54% גברים, גיל ממוצע של 65.7 שנים), מ-228 מרכזים ב-21 מדינות. לאחר שלקחו חלק בתקופת הרצה בת ארבעה שבועות, במהלכה קיבלו טיפול לאיזון לחץ דם ואיזון שומנים בדם, כל המשתתפים חולקו באקראי לטיפול במשלב Candesartan/Hydrochlorothiazide (6,356 חולים) או פלסבו (6,349 חולים). בדיקות מעקב נערכו לאחר שישה שבועות ושישה חודשים ואח”כ כל שישה חודשים.

בזרוע הראשונה של המחקר, באלו שקיבלו את הטיפול המשולב להפחתת לחץ דם התוצא המשולב, שכלל תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי לא-פטאלי או אירוע מוחי לא-פטאלי, אירע בממוצע 5.6 שנים מאוחר יותר, בהשוואה לאלו שטופלו בפלסבו (4.1% לעומת 4.4%, בהתאמה). התוצא העיקרי השני, שכלל גם אי-ספיקת לב, דום לב, או רה-וסקולריזציה, לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות (4.9% לעומת 5.2%).

עם זאת, מניתוח מוגדר מראש לפי תתי-קבוצות, בו לחץ הדם הסיסטולי בתחילת המחקר סווג לשלישונים, מצאו החוקרים כי המשתתפים בשליש העליון (מעל 143.5 מ”מ כספית), שטופלו במשלב התרופתי ענו על התוצאים העיקריים של המחקר.

בזרוע השניה, משתתפים שסווגו באקראי לטיפול ב-Rosuvastatin במינון 10 מ”ג ליום גם ענו על התוצאים העיקריים, בהשוואה לפלסבו (p=0.002 ו-p<0.001 בשתי ההשוואות, בהתאמה), עם סיכון נמוך ב-24% לאירועים קרדיווסקולאריים.

הזרוע השלישית של המחקר כללה מטופלים שחולקו באקראי ל-Rosuvstatin וגם Candesartan/Hydrochlorothiazide, בהשוואה ל-Rosuvastatin עם פלסבו, בהשוואה ל-Candesartan/Hydrochlorothiazide עם פלסבו, בהשוואה לפלסבו עם פלסבו. מהממצאים עלה כי באלו שקיבלו את שני הטיפולים הפעילים תועדו שיעורי נמוכים יותר משמעותית של תוצא הסיום העיקרי הראשון, בהשוואה למטופלים בפלסבו (3.6% לעומת 5.0%), ותוצא הסיום העיקרי השני (4.3% לעומת 5.9%).

במקרה זה, החוקרים זיהו ירידה של כ-30% בשיעור תוצאי הסיום המג’וריים.

בסיכומו של דבר, מניתוח הנתונים עולה כי באוכלוסיה זו של חולים בסיכון בינוני למחלות לב וכלי דם, בכולם הייתה תועלת לטיפול בסטטינים וכן טיפול זה היה בטוח. עם זאת, באשר לאיזון לחץ דם, מהנתונים עולה כי בחולים ללא לחץ דם מוגבר לא תוארה תועלת לטיפול התרופתי.

N Engl J Med 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה