מומחים קוראים להפסיק לכנות סרטן בשם ”Big C” (מתוך Lancet Oncol)

במאמר מערכת שפורסם במהדורת מרץ של כתב העת Lancet Oncology, כותבים מומחים כי יש להתייחס באופן מציאותי למקרים של סרטן ולא לכנותו עוד בכינוי הנפוץ בארצות הברית, “Big C”.

לדברי הכותבים, המציאות של סרטן משתנה מאחר וחלק מהממאירויות הופכות למצבים כרוניים. לפי הנתונים, כ-50% מחולי סרטן בבריטניה שרדו כעת לפחות 10 שנים לאחר האבחנה. יתרה מזאת, מהנתונים העדכניים מאירופה וארצות הברית עולה כי חלה ירידה בשיעורי התמותה על-רקע ממאירות. לכן, דרוש שינוי בתפישת המחלה וההישרדות.

עם זאת, עדיין ישנה תחושת בושה אניגמטית בכל הנוגע לסרטן בקרב החולים והציבור הרחב וקשה להתגבר על סטיגמה זו של Big C. רופאים אחרים מסכימים כי לא מדובר עוד בעידן בו ההתייחסות לסרטן הייתה כאל בעיה אחת, ולאורך העשורים האחרונים חלו שינויים רבים והתקדמויות בנושא.

כיום, הפרוגנוזה של ממאירויות היא מאוד שונה, הודות להתקדמות באבחנה ובטיפול. לדוגמא, לויקמיה מיאלוידית כרונית אופיינה בעבר בפרוגנוזה גרועה מאוד, אך Imatinib הביא לשיפור דרמטי בשיעורי הישרדות לאחר חמש שנים. למרות זאת, החולים, התקשורת ואף הרופאים תורמים להמשך תפישת סרטן בצורה זו.

בשנת 2014 השלימו חוקרים סדרת ראיונות נרחבת עם 30 גברים ונשים ללא-ממאירות מסקוטלנד, ובחנו את הגישות שלהם. מהנתונים עלה כי למרות הכרה בשיפור בתוצאות הטיפול במקרי סרטן, עדיין קיים פחד מהותי המחלה.  קיים פחד אמיתי ומיידי ממוות לצד ההכרה הרציונאלית כי סרטן ניתן לטיפול, או אף לריפוי.

התקשורת עשויה להשפיע עמוקות על אופן תפישת הסרטן וההישרדות. לדוגמא, בטור בניו-יורק טיימס פורסם סיפורה של פרופסורית שחלתה בסרטן שחלות, בה מתארת את חייה עם הממאירות.

Lancet Oncol. 2016;17:257

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה