אפקטיביות הטיפול הגבוהה של Evolocumab (ראפטה) בהורדת רמות LDL אתרוגניות קיימת גם בהיפרליפדמיה מעורבת (Cardiovasc Drugs Ther )

ע”פ מחקר חדש מה-Cardiovasc Drugs Ther טיפול בEvolocumab (רפאטה מדיסון) מפחית באופן מובהק רמותLDL אתרוגניות במטופלים עם  היפרליפידמיה מעורבת (כולסטרול וטריגליצרידים)  במידה שווה לזו של מטופלים עם היפרליפידמיה “רגילה”. (כולסטרול בלבד).

אבולוקומאב הינו נוגדנן חד-שבטי מסוג IgG2 כנגד החלבון PCSK9 . חלבון זה מווסת את רמות הקולטן לLDLC. במספר רב של מחקרים נמצא כי אבולוקומאב מפחית רמות LDL כולסטרול באופן משמעותי של עד 75% בהשוואה לקבוצת פלסבו ומאפשר הגעה ליעד מטרה של LDL-C מתחת ל70 מ”ג לדצ”ל לכ- 94% מהמטופלים. אבולוקומאב הוכח כמפחית גם ליפידים אטרוגנים נוספים.

במחקר זה ביקשו החוקרים לבדוק אם האפקט של הורדת ה-LDL- כולסטרול קיים גם במטופלים עם היפרליפידמיה מעורבת ובה רמות גבוהות של טריגליצרידים וכולסטרול.לצורך כך השוו החוקרים את היעילות והבטיחות של אבולוקומאב בכ- 3200 מטופלים בגילאי 18-25, עם היפרכולסטרולמיה שנבחרו מתוך מחקרי שלב 2 ו-3. החולים חולקו על ידי רמות טריגליצרידים בצום של מעל 150 מ”ג/ד”ל ושל מתחת לרמה זו (כלומר רמה תקינה). רמות טריגליצרידים של מעל 400 מ”ג/ד”ל היוו קריטריון אי הכללה במחקרים אלה.

היעילות הוערכה ב-4 מחקרי אקראיים משלב 3 (בסה”כ 1,148 מטופלים) והבטיחות מתוך מחקרי שלב 2 ו-3 (בסה”כ 2,246 מטופלים), ומחקרי הרחבה בהתווית פתוחה (1,698 מטופלים). 

אנליזות היעילות התבססו על מחקרים בני 12 שבועות, בעוד שאנליזת הבטיחות כללה נתונים מכל המחקרים האפשריים. ההבדלים בטיפול חושבו מול פלצבו –ezetimibe (אזטרול,MSD) בהתחשב בתדירויות הטיפול.

ההבדל הממוצע בשיעור השינוי מתחילת המחקר ברמות ה-LDLכולסטרול במטופלים, הן אלה עם רמות מוגברות של טריגליצרידים והן  אלה עם רמות תקינות, (ממוצע בשבועות 10 ו-12) עם אבולוקומאב היה ירידה של 67% בהשוואה לפלציבו, ושל 42% בהשוואה לאזטימיב (כולם עם p<0.001 בהשוואה לירידה של 6% במטופלי הפלצבו, ושל 39% במטופלי האזטימיב) .

ההבדלים של הירידה ב-LDL כולסטרול בהשוואה לפלצבו ולאזטימיב היו בעלי תבנית דומה הן עבור כולסטרול שאינוHDL-C , ואפוליפופרוטאין. אבולוקומאב נמצא כנסבל היטב, עם שיעורי תופעות לוואי שווים לקבוצות הבקרה (פלציבו ואזטימיב) .

החוקרים מסכמים כי הירידה המשמעותית של רמות ליפידים אתרוגניים לרבות LDL כולסטרול, non-HDL-C ואפוליפופרוטאין B שנצפו תחת טיפול באבולוקומאב היא דומה בקרב מטופלים עם היפרליפדמיה מעורבת והיפרליפידמיה רגילה .

Cardiovasc Drugs Ther. 2016 Jun;30(3):305-13

להלן הודעת חברת מדיסון, החברה המשווקת בישראל את רפאטה:

תרופת הרפאטה רשומה בישראל בהתוויה


  • מטופל מבוגר עם רמת כולסטרול גבוהה בדם (עודף שומנים בדם ראשוני- היפרליפידמיה ראשונית [הטרוזיגוטיות משפחתית ולא משפחתית] והפרעה בשומנים השונים בדם-דיסליפידמיה מעורבת).


    • בשילוב עם סטטין או סטטין ותרופות אחרות להורדת כולסטרול, במידה והמינון המרבי של הסטטין אינו מוריד בצורה מספקת את רמות הכולסטרול.

    • כטיפול יחיד או בשילוב עם תרופות אחרות להורדת כולסטרול במבוגר שאינו יכול לקבל טיפול בסטטינים או שטיפול בסטטינים אינו יעיל.

  • מטופל בן 12 שנים ומעלה בעל רמת כולסטרול גבוהה בדם עקב תנאים (תורשתיים) המצויים במשפחה (היפרכולסטרולמיה משפחתית הומוזיגוטית-HoFH)בשילוב עם טיפולים אחרים להורדת רמות כולסטרול בדם.

הטיפול ברפאטה הוכח כבטוח לשימוש ולא נצפו תופעות לוואי באופן משמעותי בכמותן ומהותן, בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

הצוות הרפואי מתבקש לדווח על כל חשד לתופעות לוואי. ניתן לדווח למשרד הבריאות על אירועים חריגים באמצעות הטופס המקוון לדיווח על אירועים חריגים, המצוי בדף הבית של משרד הבריאות  www.health.gov.il או באמצעות כניסה לקישור,

או לדווח לחברת מדיסון: pv@Medison.co.il

רפאטה זמינה כעת למבוטחים בביטוח המשלים של כללית ומכבי ובמסגרת ביטוחי בריאות פרטיים. רפאטה תוגש להרחבת הכללה בסל התרופות 2017.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה