בדיקות Cardiac MRI מדגימות תועלת למתן חומצות שומן אומגה שלוש במינון גבוה לאחר אוטם שריר הלב (Circulation)

טיפול בן חצי שנה במינון גבוה של חומצות שומן אומגה שלוש (Lovaza) בחולים לאחר אוטם שריר הלב לאחרונה הובילו לתוצאות טובות יותר מפלסבו בהפחתת תהליכי רימודלינג לבבי, כך עולה מתוצאות מחקר OMEGA-REMODEL (Omega-3 Acid Ethyl Esters on Left Ventricular Remodeling After Acute Myocardial Infarction) שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Circulation.

מדגם המחקר כלל 358 חולים לאחר אירוע לבבי לאחרונה (בתוך 14-28 ימים מהאירוע הלבבי), שחולקו באקראי לפלסבו או Lovaza במינון 4 מ”ג/יום בשילוב עם טיפול סטנדרטי למשך שישה חודשים.

בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים השלימו המשתתפים בדיקת Cardiac MRI וכן בדיקות דם להערכת הרמות בדם של סמני דלקת (C-Reactive Protein, Myeloperoxidase, Lipoprotein-Associated Phospholipase A2, Fibrinogen), פעילות נוירו-הורמונאלית (N-terminal Prohormone Brain Natriuretic Peptide, Cystatic C) ופיברוזיס לבבי (ST-2, Galectin-3), כמו גם רמות חומצות שומן אומגה שלוש בכדוריות אדומות (העומדות בקורלציה עם הרמות בשריר הלב).

החוקרים הצליחו לאסוף נתונים אודות 133 מבין 180 המשתתפים בקבוצת ההתערבות ו-128 מבין 178 המשתתפים בקבוצת הפלסבו; כ-40 משתתפים מכל קבוצה סירבו לשוב לבדיקת המעקב או עזבו את המדינה.

מניתוח לפי כוונה לטפל עלה כי בהשוואה למטופלי פלסבו, באלו שטופלו בחומצות שומן אומגה-שלוש תועדה ירידה משמעותית במדד נפח סיסטולי של חדר שמאל (5.8%-) ופיברוזיס שריר הלב ללא-אוטם (5.6%-). עוד זוהתה ירידה משמעותית במדדי דלקת (Myeloperoxidase, Lipoprotein-Associated Phospholipase A2) ופיברוזיס שריר הלב (ST2).

לאור הממצאים, החוקרים סבורים כי הטיפול בחומצות שומן אומגה שלוש מוביל לשיפור ברימודלינג של חדר שמאל ופיברוזיס שריר הלב באזור ללא-אוטם הודות לדיכוי תהליכי דלקת ברמה סיסטמית וברמת שריר הלב במהלך שלב ההחלמה לאחר אוטם חד של שריר הלב.

התרופה הייתה בטוחה לשימוש, כאשר תופעת הלוואי הנפוצה הייתה בחילה (5.9% בקבוצת ההתערבות ו-5.4% בקבוצת הפלסבו). לא תועדו אירועי דמם משמעותי על-רקע הטיפול בחומצות שומן אומגה שלוש. במהלך המחקר תועדו שלושה מקרי תמותה בקבוצת הפלסבו (2%) ושמונה מקרי תמותה בקבוצת ההתערבות (4%, p=0.22).

החוקרים כותבים כי על רופאים להכיר את הפוטנציאל המבטיח של קו-טיפול זה ובכוונתם להשלים מחקרים גדולים יותר במטרה לקבוע את ההשפעות של שמן דגים כנגד אי-ספיקת לב.

Circulation 2016; 134:378-391

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה