תוצאות מבטיחות לתכשירים להסגת פעילות מעכבי פקטור Xa (מתוך N Engl J Med)

מתוצאות מחקר ANNEXA-4 (Andexanet Alfa, a Novel Antidote to the Anticoagulation Effects of Factor Xa Inhibitor) שהוצגו במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology), עולות תוצאות מבטיחות לטיפול באנטידוט לפקטור Xa, הפועל במהירות ונסבל היטב במצבים של דימום מסכן-חיים על-רקע נוגדי-קרישה. תוצאות הביניים של המחקר פורסמו גם במהלך חודש אוגוסט בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Andexanet Alfa הינו חלבון דמה לפקטור Xa שהוכח כטיפול המביא להסגת עיכוב פקטור Xa במתנדבים בריאים.

מדובר במחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, בתווית-פתוחה, שכלל 67 חולים עם דימום מג’ורי אקוטי בתוך 18 שעות מנטילת מעכב פקטור Xa. כל החולים טופלו בבולוס Andexanet ולאחריו עירוי במשך שעתיים של התרופה. החולים נבחנו להערכת שינויים במדדי פעילות פקטור Xa והערכת יעילות הומאוסטטית במהלך תקופה של 12 שעות. בהמשך, כל החולים היו במעקב למשך 30 ימים.

אוכלוסיית המחקר להערכת יעילות הטיפול כללה 47 חולים עם נתונים בסיסיים אודות פעילות כנגד פקטור Xa של לפחות 75 ננוגרם/מ”ל עם אישור חומרת דימום.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 77 שנים; במרבית המקרים היה ידוע על מחלה קרדיווסקולארית משמעותית. אירועי דמם כללו בעיקר דימום ממערכת העיכול או דימום תוך-גולגולתי. הזמן הממוצע מההתייצגות בחדר המיון ועד התחלת בולוס Andexanet עמד על 4.8 שעות. לאחר מתן הטיפול הראשוני, חציון פעילות כנגד פקטור Xa ירדה ב-89% מתחלת המחקר בחולים שטופלו ב-Rivaroxaban (קסרלטו) וב-93% במטופלים ב-Apixaban (אליקוויס). שינויים אלו נותרו דומים במהלך מתן העירוי לאורך שעתיים.

ארבע שעות לאחר תום העירוי, תועדה ירידה יחסית של 39% בפעילות כנגד פקטור Xa בהשוואה לפעילות בתחילת המחקר בקרב חולים שטופלו ב-Rivaroxaban, עם ירידה מקבילה של 30% באלו שטופלו ב-Apixaban. 12 שעות לאחר עירוי Andexanet נקבע כי הומאוסטזיס קליני היה מצוין או טוב ב-37 מבין 47 חולים בניתוח היעילות. אירועים תרומבוטיים תוארו ב-12 מבין 67 חולים (18%) במהלך 30 ימי המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס הנתונים המוקדמים, בולוס ראשוני והמשך עירוי בן שעתיים של Andexanet הוביל להפחתה משמעותית בפעילות כנגד פקטור Xa בחולים עם דימום מג’ורי חד על-רקע מעכבי גורם הקרישה, עם השגת הומאוסטזיס יעיל ב-79% מהמטופלים.

N Engl J Med 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה