עליה בעמידויות לאנטיביוטיקה מביאה להנחיות חדשות של WHO בנוגע לטיפול ב STI

מאת ד”ר אלינור מוסרי-בריסקין

ארגון הבריאות העולמי הוציא הנחיות חדשות לגבי טיפול בשלושה מזהמים שכיחים של STI (Sexually transmitted Infection) בשל עליה בשכיחות עמידויות לאנטיביוטיקה.

על פי דיווחים של ה- WHO, בכל שנה 131 מליון אנשים נדבקים בקלמידיה, 78 מליון נדבקים בזיבה, ו 5.6 מליון נדבקים בעגבת.

זיבה (Gonorrhea) היא המחלה עם העמידויות הקשות ביותר לאנטיביוטיקה. עמידות לאנטיביוטיקה קיימת, אם כי במידה פחותה, גם לקלמידיה (Chlamydia) ועגבת (Syphilis).

בהנחיות עבור טיפול בגונוראה הוסרה ההמלצה לטיפול בקווינולונים ובצפלוספורינים דור שלישי. ההנחיות החדשות גם כוללות הנחיות לטיפול ספציפי בגונוראה אורו-פרינגיאלית, והנחיות לטיפול חוזר במקרה של כשלון טיפולי. בנוסף, קיימת כעת המלצה לטיפול בגונוראה בשני סוגי אנטיביוטיקה במקום אחת. גם לגבי טיפול טופיקלי מונע של ophtalmia neonatorum ישנן הנחיות חדשות.

WHO ממליץ על מעקב אחר עמידויות לאנטיביוטיקה בטיפול בגונוראה, והפקת מידע לגבי דפוסי עמידות איזוריים.

לגבי סיפיליס, ההנחיות החדשות תומכות במתן זריקה תוך שרירית חד פעמית של benzathine penicillin 2.4מליון יחידות, והימנעות ממתן פומי של התרופה. במקרה של רגישות לפניצילין מומלץ לטפל בדוקסילין 100מ”ג פעמיים ביום למשך 14 יום, או בזריקת צפטריאקסון תוך שרירית של 1גרם פעם ביום למשך 10-14 יום, ובמקרים מסויימים גם אזיטרומיצין 2גרם חד פעמי.

ההנחיות החדשות מספקות גם מידע לגבי טיפול בנשים בהריון וכן בשלבים מאוחרים של המחלה ובעגבת מולדת.

לגבי קלמידיה, ההנחיות החדשות מנחות כיצד לטפל במחלה גניטלית ו lymphogranuloma venerum. ההמלצות נוגעות לאוכלוסיות שונות כגון חולים בגילאים שונים, נשאי HIV, נשים בהריון ועוד.

עבור זיהום לא מורכב בגונוראה ההמלצה היא לטפל באזניל 1 גרם חד פעמית, או בדוקסילין 100מ”ג פעמיים ביום למשך 7 ימים. אופציות נוספות הן טטרציקלין 500מ”ג 4 פעמים ביום למשך 7 ימים, אריתרומיצין 500מ”ג פעמיים ביום ל-7 ימים, או אופלוקסצין 200-400מ”ג פעמיים ביום לשבעה ימים.

ארגון הבריאות העולמי קורא לכל המדינות להתחיל להשתמש בהנחיות החדשות, כפי שהומלץ ב Global Health Sector Strategy for STIs (2016-2021).

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה