הזרקה מקומית של תאי גזע עשויה להפחית משמעותית שכיחות כיבי כף רגל סוכרתית (מתוך כנס ה-EASD)

מנתונים שהוצגו  במהלך כנס ה-EASD (European Association for the Study of Diabetes) עולה כי לזריקה מקומית של תאי גזע מזנכימאליים שמקורם ממח עצם אוטולוגי תוצאות מבטיחות בריפוי כיבי כף רגל סוכרתית.

החוקרים ביקשו לבחון את ההשפעות התרפואיטיות של תאי גזע מזנכימאליים אוטולוגיים על תהליכי ריפוי בחולים עם כיב כף רגל סוכרתית נוירופתית.

בתחילת המחקרף 20 חולים מאחד מבתי החולים במצרים, עם כיב רגל סוכרתית נוירופתי עמיד לטיפול השלימו כבר 12 שבועות טיפול סטנדרטי, אך ללא תגובה. משתתפים אלו חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי (10 חולים) או טיפול סטנדרטי בשילוב עם הזרקת תאי גזע מזנכימאליים אוטולוגיים (10 חולים) ל-12 שבועות נוספים. ריכוז המוגלובין מסוכרר במשתתפים בשתי הקבוצות עמד על 8.2% ומדד מסת הגוף עמד על כ-33 ק”ג למטר בריבוע.

להשגת תאי גזע מזנכימאליים אוטולוגי נשאבו 40 מ”ל של מח עצם מכל מטופל בקבוצת ההתערבות. החולים בקבוצת הביקורת לא השלימו פרוצדורה זו. לאחר ההפרדה, אפיון ותרבות תאי גזע, אלו הוזרקו לאתר הכיב בשמונה אזזורים בשני מקרים במרווח של 7-10 ימים. החולים היו במעקב כל שבועיים עד שבוע 12.

לא תועדו סיבוכים עקב שאיבת מח העצם או לאחר הזרקת תאי הגזע, למעט נוכחות כאב בזמן שאיבת מח עצם. חולים אלו סבלו מהכיבים זמן רב והיו מוכנים לקחת חלק במחקר במידה והדבר עשוי להביא לשיפור במצבם, לאור הפגיעה הניכרת באיכות החיים שלהם.

בחולים בקבוצת ההתערבות תועדה ירידה גדולה יותר משמעותית בכיב, בהשוואה לחולים בקבוצת הטיפול הקונבנציונאלי לאחר 6 ו-12 שבועות מעקב. הבדל זה תואר למרות שגודל הכיב בתחילת הדרך היה גדול יותר בקבוצת הטיפול בתאי גזע. לאחר שישה שבועות, חציון הירידה בכיב עמד על 49.9% ו-7.67% בקבוצת ההתערבות והביקורת, בהתאמה, ולאחר 12 שבועות, חציון הירידה בגודל הכיב עמד על 68.24% ו-5.27%, בהתאמה. ריפוי מלא תועד במקרה אחד בקבוצת ההתערבות.

מתוך כנס ה-EASD

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה