דיווח על תשעה מקרים של שברים לאחר הפסקת טיפול ב-Denosumab (מתוך J Clin Endocrinol Metab )

מדיווח חדש אודות תשעה מקרים עולה כי לאחר הפסקת טיפול ב-Denosumab (פרוליה) תתכן עליה בסיכון לשברי חוליות. בכל המקרים הללו החולים הוגדרו כבעלי סיכון נמוך לשברים והשברים תועדו בתוך 6-16 חודשים מהזריקה האחרונה.

החוקרים קוראים בדחיפות להשלמת מחקרים נוספים במטרה לקבוע את התהליכים הפתופיזיולוגיים המעורבים, לקבוע את הפרופיל הקליני של החולים בסיכון לתופעת הריבאונד בסיכון לשברי חוליות ומשטרי טיפול ו/או ניהול החולים לאחר הפסקת הטיפול ב-Denosumab.

הטיפול ב-Denosumab מאושר לאוסטיאופורוזיס ומניעת ירידה בצפיפות עצם בחולים תחת טיפולים אונקולוגים מסוימים. תופעות הלוואי כוללות נמק של עצם הלסת ושבר פמור אטיפי, אך משך הטיפול האופטימאלי בתרופה לא הוגדר.

לאחר הפסקת טיפול בביספוספנטים לא תועד אפקט ריבאונד בסיכון לשברי חוליות, אך הפסקת הטיפול ב-Denosumab מלווה בתופעת ריבאונד חמורה של שחלוף עצם וירידה מהירה בצפיפות העצם. בתחילת שנת 2016 דווח על שברי חוליות ספונטאניים חמורים בשלושה חולים לאחר הפסקת Denosumab וכעת מתארים מקרים אלו ושישה מקרים נוספים של שברי חוליות לאחר הפסקת הטיפול.

החוקרים מציינים כי מטפלים בכ-200 חולים בשנה ב-Denosumab. הם גם זיהו 32 נשים עם אוסטיאופורוזיס שהפסיקו את הטיפול התרופתי ולא פיתחו שברי חוליות; 26 טופלו בביספוספנטים לפני הטיפול ב-Denosumab.

על בסיס הנסיון האישי שלהם, החקורים מציעים כי ייתכן וניתן להפחית או למנוע את התופעה לאחר הפסקת Denosumab עם מתן טיפול בביספוספנטים לפני או אחרי טיפול בתרופה.

לאור ממצאים אלו, יש מקום להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת חשיבות טיפול בביספוספנטים לפני ואחרי טיפול ב-Denosumab להפחתת סיכון לשברי חוליות לאחר הפסקת הטיפול ב-Denosumab. בשלב זה, הם קוראים לאנשי צוות רפואי להיות מודעים לסיכון זה.

J Clin Endocrinol Metab 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה