הפרעות נשימה חסימתיות בשינה בילדים קשורות בליקוי קוגניטיבי (מתוך Pediatrics)

ממחקר חדש עולה, כי בילדים עם שקדים מוגדלים, הסובלים מהפרעות נשימה חסימתיות בשינה, זמן קצר או וריאבילי במיטה ונחירות ליליות מנבאים תפקוד קוגניטיבי לקוי.

לדברי החוקרים, דיווחים מראים כי ילדים הסובלים מנחירות או הפרעות נשימה חסימתיות בשינה סובלים מביצועים קוגניטיביים ואקדמיים לקויים. זמן מופחת במיטה נראה אף הוא כגורם לירידה בביצועים הקוגניטיביים והאקדמיים.

במסגרת המחקר, בדקו החוקרים 56 ילדים, בגילאי 6-12 שנים, עם שקדים מוגדלים, שהופנו בשל חשד להפרעות נשימה חסימתיות בשינה. הילדים קיבלו יומן שינה ועברו ניטור אקטיגרפיה במשך שישה ימים ולילות עוקבים, שלאחריהם נערכו מבחנים קוגניטיביים כלליים, מבחני זיכרון, ומבחני ביצוע מתמשכים ביום השביעי, וכן בדיקת polysomnography באותו הלילה. בנוסף, ההורים נתבקשו להשלים שאלוני נחירות והתנהגות בנוגע להרגלי השינה של ילדיהם.

נמצא, כי במבחנים הקוגניטיביים שבדקו אוצר מילים והקבלה, זמן מיטה ממוצע קצר יותר במשך שישה לילות והיסטוריה של נחירות ליליות היו מנבאים חזקים לציון נמוך יותר. ילדים עם זמן ממוצע במיטה של 557 דקות ללא נחירות ליליות הראו נטייה לעבר ציון גבוה יותר באוצר מילים ובמבחני ההקבלה של סטיית תקן אחת ומעלה, בהשוואה לילדים עם זמן מיטה ממוצע של 521 דקות ונחירות ליליות.

זמן קצר יותר במיטה ולוג שלobstructive apnea-hypopnea index (OAHI) ניבאו אף הם ציונים נמוכים יותר באוצר המילים ובמבחני ההקבלה, אך הן זמן ממוצע במיטה והן מקדם הווריאביליות של הזמן במיטה ניבאו ציונים קוגניטיביים או התנהגותיים אחרים. על אף שווריאביליות גדולה יותר בין לילה ללילה בזמן במיטה הייתה מנבאת משמעותית לציונים נמוכים באוצר מילים ובמבחני ההקבלה, היא הייתה בעלת יכולת ניבוי נמוכה מזאת של זמן ממוצע במיטה.

זמן קצר או וריאבילי במיטה ונחירות ליליות, או אינדקס אפניאה-היפופניאה גבוה יותר ניבאו ציונים נמוכים יותר באוצר המילים ובמבחני ההקבלה בילדים עם שקדים מוגדלים, החשודים כסובלים מהפרעות נשימה חסימתיות בשינה. לדברי החוקרים, דרגת הליקוי הקוגניטיבי המיוחסת לזמן קצר יותר במיטה ולהפרעות שינה חסימתיות בשינה חשובה מאוד מבחינה קלינית.

לסיכום, המחקר מראה, כי זמן קצר במיטה וזמן מיטה וריאבילי מנבאים תפקוד קוגניטיבי ירוד בילדים עם שקדים מוגדלים וחשד להפרעות נשימה חסימתיות בשינה. ילדים הנוחרים כל לילה או אלה עם OAHI גבוה היו אף הם בעלי נטייה לציונים נמוכים יותר במבחנים הקוגניטיבים. על אף שהסיבה לקשר בין זמן קצר במיטה ובין תפקוד קוגניטיבי ירוד אינו מובן היטב, יש לעודד הורים לילדים הנוחרים או סובלים מהפרעות נשימה חסימתיות בשינה לוודא שיש לילדיהם כמות זמן מספקת במיטה.

Pediatrics. 2007;119:320-329

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה