חשיבות Prism Adaptation במסגרת טיפול קוגניטיבי בכאב פתולוגי (Neurology)

חוקרים יפנים מצאו כי כאב פתולוגי פרסיסטנטי מעוות את התפיסה המרחבית וכי שינוי בראיה באמצעות אדפטציה של הפריסמה, עשוי לשפר את תפיסת הכאב בעיניי המטופל.

במחקר אחד, שכלל 36 חולים עם CRPS (Complex Regional Pain Syndrome) שהשפיע על גפה אחת ו-12 ביקורות, החוקרים מצאו כי בקרב חולי CRPS היתה סטיה סובייקטיבית בתפיסת קו האמצע של הגוף, לכיוון הצד הפגוע. עם זאת, Deafferentation של הגפה המעורבת הביא לירידה זמנית בכאב וסטיה זמנית של תפיסת קו האמצע, לכיוון הצד הלא-מעורב.

במחקר שני, החוקרים עקבו אחר 5 חולים עם CRPS, שהשפיע על גפה עליונה יחידה. הנבדקים ביצעו משימה של הצבעה על נקודה פעם ביום, במשך שבועיים, תוך הרכבת משקפי פריסמה שהביאו להטיה של 20 מעלות בראיה לכיוון הצד הלא-מעורב.

החוקרים מצאו ירידה בכאב הפתולוגי בתוך שבוע מהשימוש בפריסמה, בעוד שהפרעה לטיפול Prism Adaptation לווה בעליה הדרגתית בכאב הפתולוגי בתוך שבוע אחד.

במחקר לונגיטודינאלי, המשתתף ענד משקפי דמה ומשקפי פריסמה שיצרו הטיה של 5 מעלות. החוקרים לא מצאו כל ירידה בכאב ואדפטציה של הפריסמה לכיוון צד הגוף המעורב, החמירה את הכאב הסובייקטיבי.

לדברי החוקרים, חשוב לציין כי חלו שיפורים במאפיינים פתולוגיים נוספים של CRPS.

ממצאי המחקרים מצביעים על כך ש-CRPS אינו מלווה בכאב פתולוגי בלבד, אלא כולל גם פגיעה קוגניטיבית, ההפרעה בתפיסה המרחבית.

מנקודת המבט הנ”ל, הממצאים דומים ל-Ramachandran’s Mirror (טיפול לכאב פאנטום של הגפה) ו-Rossetti’s Prisms (טיפול ב-Left Hemineglect).  החוקרים מציעים לטפל בחולי CRPS בגישה טיפולית שתשפר את הפגיעה הקוגניטיבית ותשפר את התיאום הסנסורי-מוטורי, בנוסף לשיקום קונבנציונאלי, המשמש לטיפול בהפרעות מוטוריות פריפריות (דוגמאת חיזוק שרירים, שיפור טווח התנועה).

Neurology 2007;68:128-133,152-154.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה