יו”ר הר”י קורא לממשלה להוסיף מיידית 3,000 מיטות אישפוז לפנימיות ולגריאטריות (הר”י)

בנייר עמדה חריף ביותר אותו מפרסמת היום ההסתדרות הרפואית, מוצגים נתונים חמורים של מצב האישפוז בישראל, לפיהם ישראל במקום מאוד לא מכובד בעולם המערבי ביחס מיטות אישפוז לנפש, כשמגמת הירידה בתשתית האישפוז (מיטות , ציוד וכ”א) נמצאת בירידה מתמדת.

ע”פ דיווח ב”הארץ” קרא גם יו”ר הר”י, ד”ר בלשר להקמת ועדת חקירה לבדיקת מחדלי מערכת האישפוז במסגרת כנס חירום שהתקיים אמש ב”שיבא”.  

להלן ההמלצות המרכזיות של הר”י לתיקון המצב החמור, כפי שמופיעות במסמך העמדה:

1.       יש להוסיף, באופן מיידי, 3,000 מיטות אשפוז למחלקות הפנימיות והגריאטריות, אשר יורידו את שיעורי התפוסה במחלקות אלו, לשיעורים הנהוגים בעולם המערבי (90% תפוסה במחלקות הפנימיות, 80% תפוסה במחלקות הגריאטריות והיחידות לטיפול נמרץ).

2.       יש לתקנן את בתי החולים לפי התפוסה בפועל ולא לפי התפוסה הרשמית. חובה למלא את התקנים בגין מתמחים שעוזבים לאחר תורנות. ולתת מענה במקומות בהם התפוסה גבוהה ו/או בתקופות עומס.

3.       יש לתקנן את המחלקות הפנימיות תוך התחשבות בתמהיל החולים המאושפזים.

4.       יש להוסיף שורות תורנות: 2 תורנים במחלקות הפנימיות, אשר יתנו פתרון גם למיון בערב ובלילה ובנוסף, יש לבחון את המציאות והצרכים ולהקצות תורנים על פי הצורך.

5.       מיסוד וועדה עצמאית מקצועית תכנון פיתוח שתבחן באופן קבוע את צורכי מערכת האשפוז ותמליץ על פיתוח עתידי על פי השינויים הדמוגרפיים טכנולוגיים ומדיניות הבריאות שמשרד הבריאות יחליט עליה.

לעיון במסמך העמדה המלא המוצג באתר הר”י – הקליקו כאן

הערת המערכת: הסיפור של מצוקת האישפוז מתעורר כמעט מידי שנה, בעיקר כאשר השפעת קצת תוקפנית יותר מהרגיל.  הנקודה החמורה ביותר במסמך לדעתנו היא הטיעון לפיו המגמות של הירידה ביכולות האישפוז הן מכוונות ומתוכננות ע”י הממשלה. זו טענה קשה וחמורה שיחד עם ההמלצות האופרטיביות של הר”י מחייבת את הממשלה בכלל ושר הבריאות בפרט לתגובה והתייחסות עניינית והולמת.

נראה לנו שמכיוון שהגורם העיקרי למצוקה הוא מגבלה ומחסור תקציבי, שיש מקום לבחינה כלכלית/רפואית ארוכת טווח אשר תבחן את המלצות הר”י גם במבחן הכלכלי. כלומר, אם ניתן יהיה להוכיח שההשקעה הנדרשת מחזירה את עצמה הן במונחי עלות טיפול בסיבוכים הנגרמים כתוצאה מטיפול לא אופטימלי בתנאי אישפוז לא ניאותים, והן במונחי מניעת תמותה על רקע טיפול לא איכותי מספיק – אולי גם התנגדותם של כלכלני ואנשי האוצר תוסר, ובכל מקרה יהיה בסיס חזק יותר לגיוס תמיכה ציבורית ופוליטית ליישום ההמלצות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה