תוכנית לניהול לחץ במקום העבודה מורידה לחץ דם ושיניון בקצב הלב (מתוך Hypertension)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ינואר של Hypertension, עולה כי השתתפות בתוכנית לניהול סטרס במקום העבודה מורידה שיניון (variability ) בקצב הלב ולחץ דם בקרב עובדי משרד.

סטרס במקום העבודה יכול להעלות סיכון קרדיווסקולרי בצורה לא ישירה דרך הבאה לסגנון חיים לא בריא או ישירות על ידי השפעה על מערכת עצבים אוטונומית ולחץ עורקי. החוקרים שיערו כי לפני הופעה של סימן כל שהוא למחלה, סטרס הקשור לעבודה כבר מלווה בשינויים של פרופיל RR variability וכי תוכנית פשוטה לניהול סטרס המבוססת על ארגון קוגניטיבי מחדש ואימון הרפיה יכולה להוריד את רמת סימפטומי הסטרס, להפוך דיסרגולציה של מערכת העצבים האוטונומית הקשורה לסטרס ולהוריד לחץ עורקי.

החוקרים השוו 91 עובדי צווארון לבן במצב סטרסוגני עקב הורדה בכמות העבודה ל-79 נבדקי ביקורת בריאים. פרופילים פסיכולוגיים הוערכו על ידי שאלונים ודיסרגולציה של מערכת העצבים האוטונומית הוערכה על ידי שימוש ב-spectral analysis של RR variability. תוכנית פשוטה לניהול סטרס המורכבת מארגון קוגניטיבי מחדש ומאימון להרפיה ניתנה לתת קבוצה של עובדים, בעוד שתוכנית מדומה ניתנה לתת קבוצה אחרת.

בהשוואה לנבדקי הביקורת, לעובדים הייתה רמה גבוהה יותר של סימפטומים הקשורים לסטרס ופרופיל שיניון משתנה (מרכיב תדירות נמוכה של RR variability, 65.2 ± 2 מול 55.3 ± 2 normalized units, P < .001, שינויים הפוכים נצפו עבור מרכיב תדירות גבוהה) .

השתתפות בתוכנית לניהול סטרס הייתה קשורה עם הפיכת שינויים אלה (מרכיב תדירות נמוכה של RR variability מ- 63.6 ± 3.9 ל- 49.3 ± 3 normalized units, P < .001) ועם ירידה קלה בלחץ דם עורקי סיסטולי. כאשר לא נצפו שינויים בקבוצה, שהשתתפה בתוכנית המדומה.

מחקר לא פולשני זה מצביע על כך, שסטרס במקום העבודה קשור עם סימפטומים לא נעימים ועם פרופיל אוטונומי משתנה וכי תוכנית לניהול סטרס יכולה להיות מיושמת במקום העבודה עם יתרונות מניעתיים אפשריים עבור יתר לחץ דם.

מגבלות המחקר כוללות הטיית בחירה עצמית פוטנציאלית, הערכה אוטונומית המוגבלת לרישומים אלקטרוקרדיוגפיים טרנסטלפונים ו- spectral analysisשל RR variability, חוסר במידע או בפרמטרים אוטונומיים חשובים, כגון פעילות עצב סימפתטי Efferent, וכשלון להעריך אספקטים גנטיים, מולקולריים והורמונאליים של סטרס כרוני.

לסיכום, סטרס הוא ניסיון בסיסי במקום עבודה מודרני. המחקר הנוכחי מספק מודל פוטנציאלי עבור הערכת סטרס הקשור לעבודה ברמת הפרט. בנוסף, הוא מציע כי תוכניות לניהול סטרס יכולות להיות מיושמות במקום העבודה עם יכולת להוריד את רמת סימפטומי הסטרס, להפוך דיסרגולציה של מערכת עצבים אוטונומית הקשורה לסטרס ולהוריד לחץ דם עורקי במנוחה. ההשפעה ארוכת הטווח הפרקטית של גישה זו על סימפטומים, well being ובריאות העובדים דורשת מחקרים לונגיטודינליים ספציפיים על אוכלוסיות גדולות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה