תרופות לטיפול בתופעות הצטננות ובשיעול יכולות להיות קטלניות בתינוקות (מתוך Morbidity and Mortality)

לאחר חקירת מקרי מוות של שלושה תינוקות בני חודש עד חצי שנה הקשורים לשימוש בתרופות לתופעות הצטננות ולשיעול, פקידים במרכזי ארצות הברית לשליטה ולמניעה במחלות מדגישים כי תרופות אלה צריכים להיות בשימוש רק לאחר שיחה עם רופא.

מהדו”ח השבועי של מהדורת ינואר של Morbidity and Mortality עולה כי בין שנת 2004 ו-2005, בערך 1500 ילדים בני פחות משנתיים טופלו במחלקות טיפול נמרץ ילדים ברחבי ארצות הברית בשל תופעות לוואי הקשורות לשימוש בתרופות נגד שיעול ותופעות הצטננות.

עבור כל אחד משלושת מקרי המוות של תינוקות, בודק רפואי או חוקר מקרי מוות ווידא כי התרופות נגד שיעול ותופעות הצטננות היו סיבות המוות.

רמות בדם של decongestant pseudoephedrine בבדיקה, שלאחר המוות נעו בין 4700 ל-7100 ng/ml, זאת בהשוואה לריכוזים בפלסמה של 180 עד 500 ng/ml הצפויים לאחר מינון תרפואטי בילדים בני 2 עד 12 שנה.

בגלל הסיכונים לרעילות, העדר של המלצות בנוגע למינונים ועדות מפורסמת מוגבלת של יעילות תרופות אלה בילדים מתחת לגיל שנתיים, הורים ומטפלים אחרים לא צריכים לתת תרופות נגד שיעול והצטננות לילדים בקבוצת גיל זו מבלי להתייעץ קודם עם רופא. כמו כן, על ההורים לעקוב אחר הוראות הרופא במדויק.

ה-CDC אומר כי מחקרים מבוקרים מצביעים על כך, שתרופות נגד שיעול ותופעות הצטננות לא יעילים יותר מפלצבו בילדים מתחת לגיל שנתיים.

יתרה מכך, ה- American College of Chest Physicians שחרר הנחיות קליניות לטיפול בשיעול המייעצות לרופאים להימנע מהחומרים המומלצים לדיכוי שיעול.

לסיכום, טיפולים בטוחים יותר ואולי יעילים יותר עבור סימפטומים של חולים צעירים כוללים ריכוך הפרשות מהאף בעזרת טיפות אף עם סליין או cool-mist humidifier ולאחר מכן ניקוי גודש האף בעזרת פקעת שאיבה מגומי.

Mor Mortal Wkly Rep CDC Surveill Summ 2007;56:1-4

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה