האם הוספת חלב לתה פוגעת בהשפעה המגנה של תה על תאי אנדותל?

חוקרים גרמנים מצאו כי הוספת חלב לתה, כנהוג בבריטניה ומדינות אחרות, מקטינה כל השפעה מגנה, שעשויה להיות לתה, על תאי אנדותל.

מבדיקות שכללו 16 נבדקים, עולה כי תה שחור מביא לשיפור משמעותי בהרחבת עורקי הזרוע (Brachial Artery), אך כי תוספת חלב מצמצמת לחלוטין את ההשפעה הנ”ל. לדברי החוקרים, עבודות נוספת בעכברים מצאו כי ההשפעה הבולטת של תה על פעילות Endothelial Nitric Oxide Synthase (eNOS), נעלמה לחלוטין בעקבות תוספת חלב לתה.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי מוקדם מדי להמליץ לא להוסיף חלב לתה, שכן מדובר במחקר בודד ב-16 נבדקים בלבד. קשה להעריך את השפעת תוספת טיפת חלב לתה ממחקר קטן אחד. אולם, המחקר מדגיש כי יש לקחת בחשבון את השפעת האינטראקציה בין שני מוצרי מזון שונים, ולא להסתפק בהשפעה של מרכיב יחיד. אי הוספת חלב לתה, צפויה להועיל הרבה פחות לבריאות הלבבית, בהשוואה למדדים אחרים כמו פעילות גופנית, הימנעות מעישון, ותזונה נכונה ומאוזנת.

במחקר החתך הנוכחי, 16 נשים בריאות לאחר מנפאוזה , שתו חצי ליטר תה שחור טרי, תה שחור בתוספת חלב רזה 10%, או מים מורתחים (קבוצת ביקורת), בשלושה מקרים נפרדים, תחת תנאים זהים. התפקוד האנדותליאלי של Brachial Artery נמדד באמצעות בדיקת US ברזולוציה גבוהה, לפני השתיה ושעתיים לאחריה, עם מדדים שנלקחו כל 15 שניות, למשך עד 2 דקות בכל פעם. תה שחור הביא לשיפור משמעותי בהרחבה בעקבות הזרימה, בהשוואה למים, בעוד שתוספת חלב העלימה לחלוטין את ההשפעה.

חלב עשוי לסתור את ההשפעות החיוביות של תה על תפקוד וסקולרי. לכן, התוצאות מספקות הסבר אפשרי להעדר ההשפעה החיובית של תה על הסיכון למחלה לבבית בבריטניה, שם נוהגים להוסיף חלב לתה.

זו אינה הפעם הראשונה בה הועלתה האפשרות שחלב פוגע בהשפעה המגנה של תה. מטה-אנליזה בנוגע לצריכת תה מצאה ירידה של 11% בשיעור האוטם הלבבי עבור כל 3 כוסות תה ביום, אך ציינה כי התוצאות היו הטרוגניות בין מחקרים שונים דוגמאת סיכון מוגבר למחלת לב קורונרית במחקר מבריטניה, וסיכון מוגבר לשבץ במחקר שנערך באוסטרליה, לעומת ירידה בסיכון ביבשת אירופה. בבריטניה, ב-98% מהמקרים מוסיפים חלב לתה, ויוצאי בריטניה רבים מתגוררים באוסטרליה. לעומת זאת, באירופה, כמעט תמיד שותים תה ללא חלב.

החוקרים מדגישים כי המחקר בחן את ההשפעות של תה על תפקוד אנדותליאלי וציין כי עלו תוצאות סותרות באשר לשאלה אם חלב פוגע בתכונות נוגדות החמצון של תה. כמו כן, חשוב לציין כי החלב בפני עצמו אינו מזיק, הוא פוגע ביתרונות צריכת תה, ככל הנראה בעקבות הקזאין בחלב, שנקשר ל-Catechins בתה.

עם זאת, דרוש מחקר רב נוסף בכדי לקבוע את מלוא ההשפעה של הוספת חלב לתה. החוקרים מקווים לערוך מחקרים נוספים בנושא, אך מודים כי קשה לערוך מחקרים בסגנון זה.

חשוב לזכור כי כמעט ולעולם לא מוסיפים חלב לתה ירוק , ולכן מדובר רק במדינות ואזורים בהם צורכים תה שחור, ונוהגים להוסיף חלב למשקה. המחקר רק מעודד אנשים לשקול את האפשרות שתוספת חלב, למרות שמשפרת את טעם המשקה, עשויה להוריד את היתרונות הבריאותיים שלו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה