הקשר בין צריכת קפה, מדדי דלקת ותפקוד קרדיווסקולרי בזמן סטרס נפשי (J Hypertens.)

קפה מהווה מרכיב נפוץ בתזונה המערבית ולכן בעל חשיבות רבה בבריאות הציבור. ממצאי מחקרים הנוגעים להשפעות צריכת קפה על התפקוד הקרדיווסקולרי העלו תוצאות סותרות, וחשיבות הקפה אינה ברורה.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון את הקשר בין צריכת קפה, דלקת ותפקוד קרדיווסקולרי בזמן בסיס ובמהלך סטרס נפשי, הן בניתוח חתך, והן לאחר תקופה של 4 שבועות ללא צריכת קפה, עם שמירה על צריכת הקפאין.

במחקר נכללו 85 גברים בריאים ולא-מעשנים, עם הרגלי צריכת קפה שונים. החוקרים מדדו את לחץ הדם, קצב הלב ומדדי דלקת (CRP, vWF) בתחילת המחקר ובמהלך סטרס נפשי. בדיקות אלו נערכו שוב לאחר תקופה בת 4 שבועות ללא צריכת קפה, עם שמירה על צריכת הקפאין.

החוקרים העריכו את הרגלי צריכת קפה וקפאין על-פי שאלונים עצמיים, ודגימות רוק לניתוח ריכוזי קפאין, שנאספו בקביעות לאורך תקופת הגמילה מקפה, בכדי לאשר את ההיענות.

מהתוצאות עולה כי לאחר תיקנון לגיל, BMI וצריכת תה, יין אדום, פירות, ירקות, שמן דגים ותוספי מזון, נמצא קשר חיובי בין צריכת קפה ובין לחץ הדם הסיסטולי בתחילת המחקר, ועליה בקצב הלב ו-vWF בתגובה לסטרס נפשי.

4 שבועות לאחר הפסקת צריכת קפה, נשמרו הרמות המוגברות של vWF וקצב הלב בתגובה לסטרס, בנבדקים המורגלים בשתיית קפה, בעוד שלחץ הדם הסיסטולי ירד. צריכת הקפאין הכוללת לא היתה קשורה לאף אחד מן המדדים של תפקודי פיזיולוגי.

לסיכום, צריכת קפה הביטואלית קשורה בעליה בתגובה דלקתית וסקולרית אקוטית לסטרס נפשי, למרות שהשפעות אלו אינן מושפעות מהפסקה קצרת-טווח בצריכת קפה. ממצאים אלו מצביעים על כך שניתן להסביר את הקשר בין קפה ומרקרים לסיכון קרדיווסקולרי באמצעות פקטורים מערפלים או רזידואלים, שאינם נבדקים.

J Hypertens. 2006 Nov;24(11):2149-51.

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה