שימוש במטאמפטמין מעלה סיכון לדיסקציה של עורקי הצוואר ולשבץ (Neurology)

ממחקר חדש עולה, כי שימוש במטאמפטמין עשוי להיות קשור לסיכון מוגבר לדיסקציה של עורקי הצוואר ולשבץ.

לדברי החוקרים, נראה כי שימוש במטאמפטמין הוא רעיל לכלי דם גדולים. בעוד שהשימוש במטאמפטמין נקשר בעבר לדיסקציה של אבי העורקים, זוהי הפעם הראשונה שנמצא קשר אפשרי בין שימוש במטאמפטמין ובין דיסקציה של עורקי הצוואר.

המאמר כלל דיווח אודות שתי נשים, בגילאי 36 ו-29, שסבלו מהופעה פתאומית של קשיי דיבור וחולשה זמן קצר לאחר שימוש במטאמפטמין. האישה בת ה-29 הייתה עם היסטוריה של עשר שנות שימוש במטאמפטמין. החוקרים מציינים כי לקוקאין יש השפעות דומות, ולכן סביר שהקרעים  בעורקים עשויים להתפתח עקב השפעה של סוג מסוים של תרופות, ולא של תרופה ספציפית, כמו מטאמפטמין.

MRI מאשר כי שתי הנשים סבלו משבץ, עקב דיסקציה של אחד מעורקי הצוואר. בת ה-36 הייתה עם National Institute of Health Stroke Scale (NIHSS) 21 (ניקוד מעל 16 מנבא סבירות גבוהה למוות או לנכות קשה). היא טופלה במהירות ע”י tPA (tissue plasminogen activator ) במתן תוך וורידי, והשתפרה משמעותית- חזרה לעבוד לאחר ארבעה חודשים עם אפאזיה קלה בלבד). בת ה-29 הייתה עם NIHSS של 17. היא טופלה באמצעות אנגיופלסטיה והשתלת תומכן, ונותרה עם אפאזיה מתונה לאחר ארבעה חודשים. אנגיוגרפיה שבוצעה לאחר שבעה חודשים הראתה היעדר היצרות חוזרת.

החוקרים ממליצים על הערכה וטיפול ע”י צוות שבץ רב מקצועי עד להחלמה כמעט מלאה של החולים. ללא טיפול אקוטי יעיל, החולים יהיו עם סבירות נמוכה יותר להחלמה טובה.

לדברי החוקרים, מחקר פרוספקטיבי רב-מרכזי במבוגרים צעירים עם שבץ דרוש על-מנת לחקור את הקשר בין שימוש במטאמפטמין/קוקאין ובין דיסקציה של עורקי הצוואר. תוצאותיו של מחקר מעין זה יכוונו להשפעה של סוג מסוים של תרופות, אך בנוסף יסייעו לרופאים לאבחן, לטפל ולמנוע טוב יותר שבץ בצעירים.

Neurology 2006; 67:2259-2260

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה